کمبود چه ویتامینی باعث دیر حرف زدن کودک میشود؟

کمبود کدام ویتامین ها باعث دیر حرف زدن کودک می شود

بعنوان یک گفتاردرمانگر والدین از من می پرسند که کمبود چه ویتامین هایی باعث دیر حرف زدن فرزندشون میشه ، توی این مقاله به زبان سریع می خواهم در مورد اخرین تحقیقات در زمینه ویتامین ها و حرف زدن بچه ها صحبت کنیم و لیستی از این ویتامین ها را به شما معرفی کنم. لطفا با من همراه باش.

لیستی از ویتامین ها که کمبود انها می تواند باعث دیر حرف زدن کودک میشود

در ادامه لیستی از ویتامین هایی که کمبود آنها می تواند بر گفتار و حرف زدن کودک تاثیر داشته باشد را آورده ایم.

ویتامین D : این ویتامین توی رشد مغز نقش اساسی رو ایفا می کنه. یک مطالعه تحقیقاتی اخیرا نشون داده که مادرانی که کمبود ویتامین D داشتند فرزندشان احتمال تاخیر کلامی داشته باشه بیشتر بوده. ( لینک این تحقیق به زبان انگلیسی)

برای تامین ویتامین می تواند از برخی از ماهیها از جمله ماهی قزل الا ، تخم مرغ ، پنیر و جگر گاو را در برنامه غذایی خود قرار بدهید.

همینطور نور خورشید منبع بسیار خوبی برای تامین این ویتامین است. فقط کافیه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. اگر روزانه بین 5 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید پیاده روی کنید می توانید کمبود این ویتامین ضروری را تامین کنید.

همینطور با تجویز پزشک مکمل ویتامین D2 , d3 را مصرف کنید.

کمبود آهن : آهن به رشد سیستم عصبی کمک زیادی می کند و به نظر می تواند با تاخیر کلامی ارتباط داشته باشد.

کمبود اهن می تواند به شکل خستگی مفرط ، ضعف ، پوست رنگ پریده و.. قابل تشخیص باشد.

گوشت قرمز ، سبزیجات ، مغزیجات ، میوه خشک و مکمل آهن ( با تجویز پزشک ) می تواند این کمبود را جبران کند.

کمبود ویتامین B12 : ویتامین B12 نقش مهمی در رشد پوشش سلولهای عصبی دارد. کمبود ویتامین b12 می تواند باعث دیر حرف زدن کودک بشود.

منابع ویتامین b12 شامل مرغ ، گوشت ، ماهی و محصولات لبنی است. همینطور این ویتامین را می توانید در غلات صبحانه غنی شده تامین کنید.

چه ویتامین هایی منجر به تاخیر کلامی میشود؟

کمبود ویتامین علت اصلی دیر حرف زدن کودک نیست

از کجا بفهمم فرزندم کمبود ویتامین دارد ؟

اگر فرزندتان تاخیر کلامی دارد و شما نگران کمبود ویتامین در او هستید می بایست به پزشک مراجع کنید. پزشک برای فرزند شما آزمایش خون می نویسد و در صورت مشخص شدن کمبود ویتامین به شما راهکارهای لازم را اراِیه می دهد.

آیا کمبود ویتامین علت اصلی دیر حرف زدن کودکان است ؟

کمبود ویتامین علت شایع دیر حرف زدن کودکان نیست. در نوشته علت دیر حرف کودکان شایع ترین دلایل تاخیر کلامی را ذکر کردیم.

در بسیاری از موارد کودک بدون هیچ علت پزشکی تاخیر کلامی دارد. این بدین معنی است که برای حرف زدن او کمک بیشتری به او کنیم. برای این کار می بایست از گفتاردرمانگر کمک بگیریم. گفتاردرمانگر تنها متخصص در زمینه اختلالات گفتار و زبان است و به شما کمک زیادی می کند.

برای رفع تاخیر کلامی فرزندم به کجا مراجعه کنم؟

متخصص گفتاردرمانی در جلسه اول فرزند شما را ارزیابی می کند و براساس رفتار او ، نحوه ارتباطش با محیط و دیگران تاحدودی می تواند علت تاخیر را مشخص کند. سپس او براساس وضعیت فرزندتان به شما برنامه درمانی می دهد.

ما لیستی از مراکز گفتار درمانی کشور را به تفکیک شهر و استان در لینک زیر جمع اوری کرده ایم شما می توانید با کلیک بر روی این لینک به این متخصص ها دسترسی داشته باشید.

مراکز گفتار درمانی کشور

مراکز گفتار درمانی شیراز

همینطور لازم است شما در خانه با فرزندتان بازی و تمرینات ویژه ای را انجام بدهید. از انجاییکه شما زمان زیادی در کنار فرزندتان هستید نقش مهمی می توانید در این رابطه بازی کنید. به شرطی که تمرینات لازم را دریافت کنید. برای این منظور می توانید در دوره آموزش والدین بشنو و صحبت کن شرکت کنید.

جمع بندی :

در این نوشته به این سوال پاسخ دادیم که کمبود چه ویتامینی باعث دیر حرف زدن کودک میشود؟. گفتیم که کمبود ویتامین d ، b12 و آهن با تاخیر کلامی ارتباط دارد. گفتیم که این علت شایعی نیست.

مهم است که بدانیم برای رفع تاخیر کلامی فقط به این مورد اکتفا نکنیم و حتما از گفتاردرمانگر کمک بگیریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *