آیا پارگی دیسک گردن بدون عمل درمان میشود؟

آیا پارگی دیسک گردن بدون عمل درمان می شود؟

پارگی دیسک گردن یک شرایط رنج آور است که اغلب با درد، احساس ضعف در عضلات، بی حسی و سایر علائم در گردن نمایان می‌شود. اما سوال اساسی اینجاست؛ آیا پارگی دیسک گردن بدون عمل درمان میشود؟ بله! حدود ۸۰ درصد افرادی که درد دیسک گردن را تجربه کردند توانستند با درمان های غیرجراحی به پارگی دیسک گردن غلبه کنند. پاره شدن دیسک گردن یا فتق دیسک گردنی یک شرایط درد آور است اما نگران نباشید. در ادامه روش های درمان پارگی دیسک گردن بدون عمل را به شما معرفی کردیم.

در این مقاله ابتدا به طور خلاصه به دلایل پارگی دیسک گردن می‌پردازیم. سپس درمان های رایج غیر جراحی را معرفی می‌کنیم. عمل جراحی اغلب به عنوان راه حلی برای پارگی دیسک گردن محسوب می‌شود، اما بسیاری از افراد با درمان های غیر جراحی می توانند به طور قابل توجهی دیسک گردن خود را بهبود دهند؛ و از هزینه ها و عوارض جراحی و دوره درمان بعد از عمل، در امان باشند. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل پارگی دیسک گردن چیست؟

دیسک، یک جسم ژله‌ای مانند و انعطاف پذیر است که مانند یک ضربه گیر بین مهره های کمر و گردن قرار دارد. با افزایش سن این دیسک ها فرسوده می‌شوند. میتوانند ترک بخورند یا پاره شوند که در این حالت می‌گوییم دیسک گردن یا فتق دیسک گردنی رخ داده است.

عوامل متفاوتی می‌تواند در بروز دیسک گردن دخیل باشد اما عوامل رایج آن را در زیر آورده ایم:

  1. افزایش سن: با افزایش سن دیسک ها معمولا فرسوده و آسیب پذیر می‌شوند.
  2. حرکات مکرر: سبک زندگی افراد تعیین کننده سلامت آنهاست. از این رو انجام حرکات مکرر مانند بلند کردن اجسام سنگین می تواند موجب فتق دیسک گردنی شود.
  3. آسیب دیدگی: آسیب های فیزیکی ناشی از ضربه خوردن یا بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند به دیسک ها آسیب بزند.

۷ درمان غیر جراحی برای پارگی دیسک گردن

  • استراحت دادن: استراحت دادن به گردن می‌تواند در طول ۱ تا ۲ هفته، با کاهش التهاب باعث کم شدن درد بیمار شود.
  • تزریق ها: تزریق استروئید اپیدورال (ESI) که یک عمل بسته و کم‌تهاجمی محسوب می‌شود. این تزریق با خاصیت ضد التهابی که دارد، می تواند به طور موقت التهاب و درد را در اطراف ریشه های عصبی ناشی از دیسک گردن کاهش دهد.
  • استفاده از داروها برای درمان پارگی دیسک گردن: مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن، ناپروکسن یا ایبوبروفن(دارای خواص ضد التهابی) می‌توانند در کاهش درد مفید باشند. در صورت ادامه دار بودن درد، پزشک از داروهای قوی تر و شل کننده عضلات (مانند باکلوفن یا تیزانیدین) یا داروهای کاهش درد عصبی برای درمان پارگی دیسک گردن بدون عمل استفاده می‌کند.
  • یخ درمانی: یخ درمانی یکی دیگر از روش های درمان پارگی دیسک گردن بدون عمل محسوب می‌شود. سرمای ناشی از یخ درمانی می‌تواند با کاهش التهاب اطراف دیسک و سفت کردن عضلات، موجب کاهش درد دیسک گردن شود.
  • دستگاه های کششی: دستگاه های کششی با برداشتن فشار از روی دیسک ها می‌توانند به طور قابل توجهی برای کاهش درد و التهاب مفید باشند.
  • تغییر در سبک زندگی: در پاسخ به سوال آیا پارگی دیسک گردن بدون عمل درمان میشود، به تغییر در سبک زندگی می‌رسیم. کاهش وزن، ترک سیگار و خصوصا حفظ وضعیت بدنی مناسب هنگام رانندگی یا کار، می تواند به کاهش فشار روی ستون فقرات و دیسک ها کمک کند.
  • فیزیوتراپی کردن: فیزیوتراپی با ورزش ها و تمرین های مخصوص باعث تقویت عضلات اطراف گردن و شانه ها می‌شود. از این رو دامنه حرکتی شما را افزایش می دهد و با کاهش سفتی گردن، درد را تسکین ‌می‌دهد.
    فیزیوتراپیست با آموزش این حرکات به بیمار، کمک می‌کند تا بیمار بدون نیاز به مراجعه مجدد، در خانه این حرکات اصلاحی دیسک گردن را تکرار کند تا بهبودی حاصل شود.

بهترین درمان پارگی دیسک گردن بدون عمل جراحی چیست؟

بهترین درمان شناخته شده برای درد ها و آسیب های اسکلتی، فیزیوتراپی است. از این رو در زیر می‌توانید لیست کاملی از معتبرترین فیزیوتراپی های سراسر کشور را به تفکیک شهر مشاهده کنید و از خدمات نزدیک‌ترین مرکز فیزیوتراپی به محل زندگی خود استفاده کنید.

لیست مراکز فیزیوتراپی سراسر کشور

چه زمانی عمل جراحی برای پارگی دیسک گردن ضروری است؟

اغلب افراد نبست به شرایط جسمانی که دارند به درمان های غیرجراحی برای درمان دیسک گردن پاسخ می دهند. اما برخی افراد ممکن است با روش های جایگزین درمان نشوند. بنابراین برای این افراد عمل جراحی دیسک تجویز می‌شود. عمل جراحی معمولاً در موارد زیر در نظر گرفته می شود:

درد های شدید و مزمن که با هیج یک از روش های بالا تسکین پیدا نمی کنند.
ضعیف شدن عضلات یا پیشرفت سریع ضعف در عضلات.
بی حس شدن و احساس گزگز شدنی که به درمان پاسخ نداده و در حال پیش‌روی است.

اختلال در نگه داشتن ادرار و مدفوع.
فشرده شدن و تنگ شدن بیش از حد کانال نخاعی که ممکن است به طور دائم به نخاع آسیب وارد کند.

انواع جراحی برای پارگی دیسک گردن:

جراحی برای درمان پارگی دیسک گردن به دو صورت زیر انجام پذیر است:
دیسککتومی: در این عمل، جراح بخشی از دیسک آسیب دیده را که به ریشه عصبی فشار وارد می کند، جدا می کند.

آیا پارگی دیسک گردن بدون عمل درمان میشود؟
عمل دیسککتومی برای برداشتن قسمت اضافی دیسک بیرون زده

فیوژن مهره ها: اگر پارگی دیسک گردن بدون عمل انجام نشد، پزشک ممکن است عمل فیوژن مهره ها را تجویز کند. در این عمل، دو یا چند مهره با هم فیکس می‌شوند تا ثبات گردن را افزایش دهند.

درمان پارگی دیسک کردن با عمل فیوژن کردن مهره ها
عمل فیوژن کردن مهره های گردن

انتخاب بهترین روش درمان برای درمان پارگی دیسک گردن بدون عمل

بهترین روش درمان، بر اساس علائم بیمار از بیماری‌اش مشخص می‌شود. علائم بیماری، بیماری های زمینه ای، سبک زندگی بیمار و شدت بیماری فعلی عوامل مهمی در تعیین بهترین درمان هستند. پزشک معالج با در نظر گرفتن این عوامل به شما در انتخاب بهترین روش درمان پارگی دیسک گردن کمک می‌کند.
اگر درد گردن شما ادامه دار بود یا در حال بیشتر شدن بود به پزشک مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که درمان های بدون عمل برای دیسک گردن در ابتدای بیماری، اثرگذاری بیشتری دارند. بنابراین در ابتدای بروز بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عمل جراحی فقط در صورتی توصیه می‌شود که هیچ کدام از روش های غیرجراحی مفید نباشند و اثرگذاری مفیدی از خود نشان ندهند. همچنین درنظر داشته باشید که بهبودی کامل پارگی دیسک گردن ممکن است چندین ماه طول بکشد.

برخی منابع استفاده شده:
cervical disc
disc in neck

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *