عکس ام ار ای (MRI) از بیرون زدگی دیسک کمر

عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر

عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر به پزشک کمک می‌کند تا شدت و نحوه بیرون زدگی را تشخیص دهد. در عکس برداری با دستگاه MRI از کمر به راحتی می‌توان محل بیرون زدگی دیسک کمر را مشخص کرد. از رادیوگرافی یا سی‌تی اسکن (CT) در عکس برداری از بیماری های ستون فقرات نیز استفاده می‌شود.

در این مقاله نمونه هایی از عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر را آورده ایم که تصاویر واقعی هستند و با مشخص کردن ناهنجاری و مشکل پیش آمده، به شما کمک می‌کنیم تا با نحوه تشخیص بیماری های ستون فقرات از روی عکس آشنا شوید. هر عکس را بررسی و تفسیر می‌کنیم تا جزئیات آن برای شما مشخص شود.

اولین عکس ام ار ای از دیسک کمر (نرمال)

عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر
ستون فقرات نرمال

ابتدا با عکس یک ستون فقرات نرمال شروع می‌کنیم. در این عکس به وضوح می‌بینید که مهره های ستون فقرات در زاویه درست و فاصله درست از هم قرار گرفتند. اگر مهره ای بیش از اندازه به مهره بالاتر یا پایین تر نزدیک شده باشد، نشان از بیرون زدگی دیسک براثر فشار مهره ها بر آن است. در عکس های بعد به این موضوع اشاره می‌کنیم.

عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر (بین مهره های L5 و S1)

عکس ام ار ای بیرون زدگی دیسک کمر
در ناحیه آبی مشخص شده بیرون زدگی دیسک مشهود است.

در این عکس از سری عکس ام ار ای (MRI) از بیرون زدگی دیسک کمر، به خوبی می‌توان تشخیص داد که بیرون زدگی بین مهره های L5 و S1 رخ داده است. قسمتی از دیسک که بر اثر فشار مهره ها بیرون زده است با ایجاد فشار بر روی ریشه عصب های کمر، منجر به احساس گرفتگی و درد در ناحیه کمر می‌شود.

بیرون زدگی شدید دیسک کمر در عکس ام ار ای

عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر تصویر

در تصویر بالا که مشابه عکس قبلی است نیز بیرون زدگی دیسک به وضوح قابل تشخیص است. در صورتی که بیرون زدگی شدید باشد ممکن است به پاره شدن دیسک کمر منجر شود. بنابراین باید دیسک کمر را درمان کرد. دو روش جراحی و غیر جراحی برای درمان دیسک کمر متصور است که در مقاله به آنها پرداخته ایم:

درمان بدون جراحی دیسک کمر
آیا پارگی دیسک گردن بدون عمل درمان میشود؟

مقایسه حالت نرمال و بیمار در عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر

عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر تصویر

به رنگ پیکان های کشیده شده در تصویر دقت کنید. در این تصویر دیسک های سالم و معیوب نشان داده شدند. شکل قرارگیری و فاصله مهره ها را در این عکس مقایسه کنید. همینطور به بیرون زدگی دیسک در پیکان سیاه رنگ دقت کنید.

عکس های بیشتر از بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک بین مهره ها چگونه است و محل قرارگیری دیسک کجاست؟

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با فشاری که مهره بالا به پایین وارد کرده، دیسک بین آنها دچار فشردگی و بیرون زدگی شد. بنابراین دیسک بیرون زده به ریشه عصب فشار وارد کرده و باعث بروز درد کمر یا حتی درد های سیاتیکی شود که کل پا را درگیر می‌کند.

آیا زانو درد ربطی به دیسک کمر دارد؟

عکس ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر تصویر

همانطور که می‌دانید دیسک های بین مهره های کمر، اجسام ژله‌ای مانند ولی محکم هستند که نقش ضربه گیر و جلوگیری از سایش دو مهره کمر روی همدیگر را دارند. بر اثر افزایش سن، برداشتن اجسام سنگین، حوادث رانندگی یا هرگونه فشار ناگهانی روی دیسک، ممکن است دیسک کمر دچار بیرون زدگی شود.

این عارضه با درد و گرفتگی و محدودیت حرکت همراه است. میزان و شدت بیرون زدگی یا پارگی دیسک ها در عکس برداری مشخص می‌شود. روش عکس برداری MRI و CT scan برای مطالعه‌ی وضعیت دیسک ها و ستون فقرات استفاده می‌شوند. در این مقاله از سلام درمانگر عکس های ام ار ای از بیرون زدگی دیسک کمر را تشریح کردیم که همگی عکس های واقعی ثبت شده بودند.

دستگاه ام ار ای چیست و چگونه عکس می‌گیرد؟

دستگاه MRI یک دستگاه تصویر برداری بسیار پیشرفته است و برای عکس برداری از بافت های نرم بکار می‌رود. یک دستگاه بزرگ و دارای یک تخت متحرک که بیمار روی آن دراز می‌کشد و با هدایت اپراتور عکس برداری شروع می‌شود. این دستگاه با پرتوهای فراصوت خود تصاویر بسیار دقیقی از محل مورد نظر نمایش می‌‌دهد. پزشک معالج با مطالعه عکس ها به تشخیص نهایی می‌رسد.

دستگاه ام ار ای برای عکس برداری

دستگاه ام ار ای بر خلاف رادیولوژی، بی خطر است و دلیل آن هم استفاده از صوت بجای اشعه های ایکس است. بعد از تصویر برداری با این دستگاه، عکس و تفسیر عکس گرفته شده را به بیمار تحویل می‌دهند تا پزشک معالج با مطالعه‌ی آنها و معاینات بعدی به دقیق‌ترین تشخیص ممکن برسد.

این مقاله به مرور بروزرسانی می‌شود.

برخی منابع:
MRI Lumbar
spine dragon
Lumbar L3-L4 disc herniation
raquis

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *