تاثیر فیزیوتراپی در درمان بیماری ام اس(MS)

فیزیوتراپی در درمان بیماری ام اس

در بیماری ام اس راهکارهای درمانی متفاوتی مانند انجام توانبخشی و … پیشرفت بیماری را کاهش می دهند. یکی از توانبخشی های مورد نیاز، انجام فیزیوتراپی برای تقویت بدن و جلوگیری از بدتر شدن علائم این بیماری است. بنابراین دراین نوشته تاثیر فیزیوتراپی در درمان بیماری ام اس را بررسی می کنیم.

ام اس ( مالتیپل اسکلروزیس)

مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن است که آثار مخربی بر مغز، نخاع و اعصاب چشم می گذارد. این بیماری می تواند عملکردهای اساسی فرد را با مشکل مواجه کند. میزان اثرگذاری بیماری ام اس در افراد متفاوت است. در برخی افراد تهاجمی است و به سرعت پیشرفت می کند و در افراد دیگر ممکن است خفیف باشد و به مرور در عملکردهای فرد تاثیر بگذارد.

[ نوشته پیشنهادی: راهکارهای تشخیص بیماری ام اس ]

تاثیر فیزیوتراپی برای بیماران ام اس

فیزیوتراپیست مشکلات فیزیکی افراد مبتلا به ام اس را ارزیابی می کند و به بهبود حرکت و سایر عملکرد های بدن آن ها کمک فراوانی می کند. در ادامه چند مورد از مزایای فیزیوتراپی برای این افراد را ذکر کرده ایم.

  • مدیریت مشکلات عدم تعادل
  • کمک به مشکلات راه رفتن
  • تقویت قدرت و استقامت
  • جلوگیری از تشدید بیماری
  • مستقل کردن افراد برای انجام وظایف
  • کمک به برطرف کردن درد، ضعف و احساس خستگی
  • آموزش استفاده از وسایل کمکی برای حرکت مانند عصا، ویلچر و …
  • بهبود عملکرد عضلانی با انجام تمرینات فیزیوتراپی
  • تلاش برای بهبود مشکلات مثانه
فیزیوتراپی در درمان ام اس

فیزیوتراپی در دوره های مختلف ام اس

فیزیوتراپی در تمام مراحل ام اس مهم است. در ادامه بررسی می کنیم که در هر مرحله برای چه اهدافی و چرا فیزیوتراپی انجام می شود:

1- پس از تشخیص بیماری

بعد از تشخیص بیماری ام اس مراجعه به یک متخصص فیزیوتراپی برای ارزیابی وضعیت فرد از اهمیت بالایی برخوردار است. بعد از بررسی عملکرد فرد و میزان توانایی های او ممکن است فرد به جلسات فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. در مواردی نیز پس از تشخیص بیماری و در طول دوره بهبودی نیازی به جلسات متعدد فیزیوتراپی نیست و فقط یکسری تمرینات را باید انجام داد. بنابراین هر چند ماه یکبار برای بررسی وضعیت فرد و اطمینان از اینکه تمرینات به خوبی انجام شده باشد باید به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه شود.

2- در حین عود بیماری

منظور از عود بیماری شرایطی است که حمله شدید تر به میلین ها صورت می گیرد و شدت علائم بیشتر می شود. ممکن است پس از عود بیماری فرد به خوبی نتواند کارهای اساسی مانند راه رفتن، آشپزی و … را انجام دهد. دوره های عود قابل پیش بینی نیستند و به تدریج وضعیت فرد را بدتر می کنند. در اینصورت شروع به موقع جلسات فیزیوتراپی برای بازیابی عملکرد فرد و توانایی های از دست رفته بسیار کمک کننده است.

3- در زمان پیشرونده بودن بیماری

ام اس پیشرونده به تدریج و با پیشرفت بیماری منجر به کاهش توانایی فیزیکی فرد می شود. در این مرحله از ام اس معمولا فرد مشکلات حرکتی زیادی دارد و ممکن است نتواند بدون وسایل کمکی مانند عصا راه برود. تعداد جلسات مورد نیاز فیزیوتراپی متناسب با توانایی های فرد و وضعیت جسمانی او تعیین می شود.

درمان قطعی بیماران ام اس

متاسفانه هنوز درمان قطعی برای بیماران ام اس در دستری نیست. از این رو تمرکز پزشکان بر کاهش پیشرفت بیماری و مقاوم کردن بدن نسبت به آن است. استفاده از برخی داروها تحت نظر پزشک، انجام توانبخشی، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از جمله راهکارهایی برای کاهش علائم بیماری ام اس و مدیریت آن است.

جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس با تغییر سبک زندگی

راهکارهای اساسی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس و مدیریت آن وجود دارد. قسمتی از این راهکارها درمان های پزشکی مانند فیزیوتراپی، دارو و … است و قسمت دیگر آن تغییر در سبک زندگی فرد است که نقش مهمی در کاهش و کنترل علائم دارد. با رعایت نکات گفته شده در زیر از سرعت گرفتن روند بیماری ام اس جلوگیری کنید:

  • باید استراحت و خواب کافی داشته باشید.
  • در صورتی که ام اس شما از نوع خفیف یا متوسط باشد، ورزش منظم می تواند به شما کمک کند.
  • سعی کنید در محیط گرم قرار نگیرید. علائم افراد مبتلا به ام اس با قرار گرفن در معرض گرما بیشتر می شود.
  • سعی کنید یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات داشته باشید.
  • استرس منجر به تشدید بیماری ام اس در طول عمر می شود. بنابراین در حد امکان سعی کنید استرس را از خود دور کنید.

برای کنترل و مدیریت استرس خود با خانواده و دوستان در ارتباط باشید، سرگرمی را که از آن لذت می برید انجام دهید، درمورد نگرانی ها و اضطراب خود با یک روانشناس صحبت کنید و در حد امکان ورزش کنید.

بعد از تشخیص ام اس، مراجعه به یک فیزیوتراپیست برای ارزیابی وضعیت فرد ضروری است. درمانگر توانایی های فرد و روند پیشرفت بیماری را می سنجد و برای بهبود شرایط راهکارهای مناسبی را ارائه می دهد. ما در وب سایت سلام درمانگر لیستی از فیزیوتراپیست های متخصص را برای شما آورده ایم. در صورت نیاز به کلینیک های فیزیوتراپی سراسر کشور بر روی لینک کلیک کنید و فیزیوتراپیست مورد نظر خود را انتخاب کنید.

برخی از منابع:

Multiple Sclerosis: Treatment with Physical Therapy

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *