ایا موز باعث دیر حرف زدن کودک میشود ؟

آیا موز باعث دیر حرف زدن کودک میشه؟

به عنوان یک گفتاردرمانگر می خوام به یکی از سوالات شایع شما پاسخ بدهم. توی کلینیک خیلی از والدین از من پرسیدن آیا موز باعث دیر حرف زدن کودک میشه ؟. صادقانه بگم علی رغم اینکه جواب رو می دونستم ولی قبل از اینکه این مقاله رو بنویسم، یک بار دیگه کل منابع علمی زبان انگلیسی رو زیر و رو کردم تا جدیدترین دانسته ها رو هم اضافه کنم. پس با من همراه باش

یک باور عمومی وجود داره که چون توی موز نشاسته است باعث میشه که زبان کودک سنگین بشه. جالبه بگم که اینکه باور توی کشورهای دیگه هم دیده شد. اینکه موز زبون رو سنگین میکنه و باعث میشه که کودک نتونه خوب زبونش رو تکون بده و صداها رو تلفظ کنه. این باور اشتباهه و هیچ سند علمی تا الان برای اثبات این ادعا پیدا نشده.

آیا موز باعث دیر حرف زدن کودک میشه ؟

با توجه به منابع و تحقیقات علمی که تا الان انجام شده جواب این سوال یک (( نه بزرگ )) است. موز نمی تونه باعث تاخیر کلامی کودک بشه. پس با خیال راحت به فرزندت موز بده چون نه تنها روی کلامش تاثیر منفی نداره بلکه بدلیل خواصش حتی می تونه تاثیر مثبت بگذاره.

موز چون پتاسیم داره می تونه باعث تقویت عضله زبان بشه و عضله زبان توی گفتار نقش اساسی رو ایفا می کنه. پس کودکان با خوردن موز به نوعی به رشد کلامشون هم کمک میشه

البته این مهمه که بدونیم که تاثیر مواد غذایی روی آمادگی یادگیری گفتار و زبان است. به شکل مستقیم با خوردن موز یا هر ماده غذایی دیگه ای ما کلمات رو یاد نمی گیریم. ما از طریق شنیدن کلمات و تجربه مکالمه با دیگران توی سنین کودکی کلمات و جملات رو یاد می گیریم.

پس این خیلی مهمه که اگه می خوایم فرزندمون توی مهارت حرف زدن رشد کنه، محیط اطرافش غنی باشه. غنی از مکالمه و ارتباط.

نوشته پیشنهادی و مرتبط : کمبود چه ویتامینی باعث دیر حرف زدن کودک میشه ؟

مصرف موز در کودکان به چه شکل است ؟

ما از ۶ ماهگی می تونیم به فرزندمون موز بدیم. بهتره که موز رسیده به فرزندمون بدیم. بهتره که موز رو بصورت پوره و تازه به کودک بدیم. همینطور می تونیم بعنوان یک ماده اولیه توی کیک یا میان وعده یا دسر به دلبندمون بدیم.

در ادامه برخی از خواص موز رو به اختصار نوشتم :

  • موز منبع انرژی است : به خصوص چون بچه ها توی رشد هستند موز انرژی خوبه بهشون بده. چون منبع خوبی از کربوهیدارته
  • موز به رشد و تکامل کمک می کنه : این میوه دوست داشتنی منبعی از ویتامین b6 و c ، پتاسیم منگز و فولات است. خوب یکجورایی واسه خودش یک مولتی ویتامین کامله و این کمک می کنه تا بچه ها مراحل رشدی شون رو به خوبی طی کنند.
  • موز تقویت سیستم ایمنی کمک می کنه : گفتیم که این میوه زرد رنگ ، ویتامین سی داره که کمک بزرگی به تقویت سیستم ایمنی می کنه به همین دلیل است که ما می تونیم این میوه رو در زمان سرماخوردگی کودکان استفاده کنیم.
  • به جلوگیری از کم خونی کمک می کنه : موز غنی از اهن و در پیشگیری از کم خونی بسیار مفید است.
  • به تقویت استخوان ها کمک می کنه : تو اومدی توی این وب سایت که ببینی آیا موز باعث دیر حرف زدن کودک میشه و حالا متوجه شده که نه تنها مانع گفتار نیست بلکه چه خواص خوبی داره.

برای رفع تاخیر کلامی چه کمکی می تونم به فرزندم کنم ؟

اگه فرزندت تاخیر کلامی داره این مهمه که برای رفع اش اقدام کنی. یادگیری کلام یک دوره حساس داره. بدین معنی که بچه ها توی اون دوره بالاترین سرعت برای یادگیری کلمات و جملات رو دارند. متاسفانه برخی از والدین این موضوع رو چندان جدی نمی گیرند و از شیوه صبر کنیم ببنیم چی میشه !! استفاده می کنند.

روش اصولی و درست اینکه اگه متوجه شدیم فرزندمون نسبت به هم سن سالانش وضعیت کلامی ضعیف تری داره. به متخصص گفتار درمانی برای ارزیابی مراجعه کنیم. گفتاردرمانگر تنها متخصص برای ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان است. ما لیستی از مراکز معتبر گفتار درمانی رو به تفکیک شهر در لینک زیر جمع آوری کردیم. اگه دنبال درمانگر خوب هستی از لینک زیر استفاده کن.

مراکز گفتار درمانی کشور

کلینیک گفتار درمانی در شیراز

همینطور می تونی از مقاله کمک به حرف زدن استفاده کنی. توی این مقاله راهکارهای قابل اجرا توی خونه رو براتون نوشتم که می تونی براحتی توی خونه پیاده کنی تا نتایجش رو ببینی

جمع بندی

خوب توی این نوشته به این سوال پاسخ دادم که آیا موز باعث دیر حرف زدن کودک میشه ؟ . گفتم که نه تحقیقی تا به امروز نشون نداده. اما در مقابل تحقیقات گفتن که خوردن موز می تونه به رشد کلامی هم کمک کنه. امیدوارم این نوشته براتون مفید بوده باشه.

stamurai

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *