چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود ؟

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود

توی این مقاله می خوام به این سوال پاسخ بدم که چه چیز باعث زود حرف زدن کودک میشود؟. عوامل زیادی می تونه در سریع تر حرف زدن کودکان تاثیر بگذاره. برخی از عوامل که مربوط به ژنتیک هست رو نمی خوام امروز در موردشون صحبت کنم. اما برخی از عوامل که مربوط به خودمون و محیط است رو امروز برات توضیح می دهم تا با انجامشون به سرعت کلام فرزندت کمک کنی. با من همراه باش.

ژنتیک : تحقیقات نشون دادند که ژنتیک نقش مهمی در سریع تر حرف زدن بچه ها داره. این مطالعات گفتند که والدینی که سریع تر شروع به حرف زدن کردند فزندشون احتمالا سریع تر شروع به حرف زدن می کنه.

محیط غنی از نظر تعامل و کلام می تونه باعث زود حرف زدن کودک بشه. محیطی که توی اون فرزندتون فرصت زیادی هم برای درک کلمات و جملات داره و هم استفاده از اون انها داره. همین جا مهمه که بگم که هم درک ( چیزی که فرزندمون می فهمه ) و هم بیان ( چیزی که فرزندمون بیان می کنه ) مهمه. اگه میخوایم در مورد زود حرف زدن کودک صحبت کنیم مهمه که روی هر دو موردش کار کنیم.

سلامت عمومی کودک : کودکانیکه که سوابق بستری شدن در بیمارستان دارند یا بیماریهای مزمن کمتری داشته اند احتمالا سریع تر شروع به حرف زدن می کنند.

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود ؟

محیطی که کودک در اون بزرگ میشه، بر زود حرف زدن کودک تاثیر می گذاره. هر چقدر کودک در این محیط، با انسان های بیشتری تعامل داشته باشه، احتمال زودتر حرف زدنش بیشتر میشه. بنابراین بصورت کلی، اگه کودک در خانه پر جمعیت بزرگ شود وضعیت کلامی بهتری پیدا می کنه.

والدینی که ارتباط گسترده ای با دوستان و اقوام خود نیز دارند بصورت غیر مستقیم تعاملات بیشتری برای فرزندشان فراهم می کنند. کودک در مهمانی ها با افراد بیشتری برخورد می کنه و این نیز به یادگیری حرف زدنش کمک زیادی می کنه.

ما در مورد تعداد افراد گفتیم. اما به غیر از کمیت ، کیفیت ارتباط هم مهمه. اگر کودک در خونه پر جمعیتی بزرگ بشه، اما افراد خونه به دلایلی با او ارتباط زیادی نداشته باشند، قطعا سود چندانی از این افراد می بره. پس هم تعداد افراد مهمه ، هم تعداد و زمانی که اون افراد باهاش برخورد دارن مهمه.

همین چند روز پیش کودک ۲ ساله ای، به کلینیک اومد. والدینش گفتند که هنوز حرف نمی زنه. پرسیدم که چند خواهر و برادر داره؟ متوجه شدم که کودک در خانواده پر جمعیتی زندگی می کنه. اما به دلیل اینکه یکی از خواهرهاش کنکور داره، کسی توی خونه، زیاد حرف نمی زنه و عملا محیط کودک محیط غنی ای نبود.

پس می تونیم بگیم یکی از چیزهایی که باعث زود حرف زدن کودک میشه ، تعداد برخورد ها و تعاملاتی است که کودک با هر فرد دارد. هر چه تعداد این تعاملات و زمان اونها، بیشتر باشه توانایی حرف زدن کودک بهتر میشه.

نوشته پیشنهادی : علت دیر حرف زدن کودک چیست ؟

۷ راهکار برای زودتر حرف زدن کودک

در ادامه ۷ راهکار برای زودتر حرف زدن کودک رو برات نوشتم که می تونی با انجام اونها به زودتر حرف زدنش کمک کنی:

  1. گزارشگر شو : فرزندت رو به جاهای مختلف ببر و در مورد اتفاقاهایی که می افته ، چیزهایی که می بینی، صحبت کن. برای نمونه اگه باهم، توی خیابون در حال قدم زدن هستین، می تونی وقایع رو اینطور گزارش کنی: نگاه ماشین قرمز ، ماشین میگه بیپ بیپ ، ماشییین رفت. ماشین خداحافظ!!
  2. از صداواژه ها استفاده کن : صداواژه ، یک مرحله بین کلمه و صداسازی است. بیپ بیپ برای ماشین، قد قد برای مرغ ، هاپ هاپ برای سگ ، ووووو برای هواپیما مثالهایی از این صداواژه هاست. صداواژه هم برای بچه ها جذاب اند و هم بیانشون راحتتره. پس سعی کن تو موقعیت ها مختلف از این صداواژه ها استفاده کنی.
  3. صداسازی های فرزندت رو به کلمات تبدیل کن: قبل از اینکه فرزندمون کلمه بیان کنه، می تونه صداسازی هایی شبیه : بابابابابا ، دادادادا ، نانانانا و.. بصورت بی هدف تولید کنه. خیلی مهمه که این صداسازی رو تشویق کنیم. برای این کار هر وقت صداسازی می کنه، جلوی صورتش قرار بگیر و خوب صبر کن. بزار صداسازی اش رو انجام بده و بعد تکرارش کن. چند بار که اینکار رو کردی، آروم آروم به کلمه تبدیلش کن. مثلا اگه گفت باباباابابابااا شما بگید بابا ، اره بابا ، بابا اونجاست، بابا بیا.
  4. از کلمات ساده شروع کن: سعی کن در هر روز ۵ کلمه ساده رو انتخاب کنی و اون ۵ کلمه رو توی موقعیت مختلف زیاد تکرار کن. کلماتی که انتخاب می کنی نباید از گروه رنگ ها یا اعداد یا کلمات انگلیسی باشه. سعی کن کلمات دو بخشی یا سه بخشی مثل : پا ، مو ، گوش ، بابا ، به به ، رو انتخاب کنی.
  5. طول جملاتت رو کوتاه کن : وقتی داری با فرزندت حرف می زنی، طول جملاتت رو کوتاه کن. با این کار هم درک کلمات برای فرزندت راحته، هم بعدا احتمالا براش راحت تره که تکرارشون کنه. مثلا بجای اینکه بگی: پاشو می خوایم بریم حموم دستهامون رو بشوریم. از جملات کوتاه استفاده کن و بگو : پاشو بریم حموم ، بریم حموم ، بریم دستهامون رو بشوریم…
  6. مکث و صبر داشته باش : گفتار و مکالمه مثل یک بازی دو نفره است. مثل والیبال هر بار یک نفر باید به توپ ضربه بزنه. توی مکالمه هم خیلی مهمه که هربار که ما صحبت می کنیم مکث کنیم، صبر کنیم. شاید فرزندمون چیزی نگه اما همین مکث بهش می فهمونه که تو هم باید چیزی بگی. در اوایل سریع نتیجه نمی گیری، شاید یکی دو هفته بعد، تلاشش برای پاسخ دادن و مشارکتش توی حرف زدن بیشتر و بیشتر بشه.
  7. از ژست ها استفاده کن: ژست ها همون علایم یا حرکات غیر کلامی هستند. مثل تکون دادن سر به حالت نه گفتن یا تکون دادن دست به حالت بای بای. این ژست ها نه تنها مانع گفتن کلمات نمیشن بلکه به مرور کودک رو برای بیان کلمات تشویق می کنند.

آیا تلویزیون و گوشی به حرف زدن کودک کمک میکنه ؟

انجمن پزشکان کودک آمریکا اعلام کرد که کودکان زیر سه سال نباید در معرض تلویزیون و گوشی باشند. ثابت شده که اگر کودک زیاد در معرض تلویزیون و گوشی قرار بگیره به مرور کلمات رو دیرتر بیان می کنه.

دلیل آسیب تلویزیون ساده است. در واقع کودک در این زمانها در نقش شنونده فرو میره و صرفا فقط به برنامه ها نگاه می کنه بدون اینکه نیاز باشه چیزی بگه. این باعث میشه که کودک ارام ارام یاد بگیره که ساکت باشه و صرفا به حرف دیگران گوش کنه.

همچنین کودکی که زیاد پای تلویزیونه، کمتر به سراغ بازی با اسباب بازی ها یا ارتباط با دیگران میره. که این خودش باعث میشه رشد کودک کندتر به پیش بره.

آیا دختر یا پسر بودن بر سرعت حرف زدن کودک تاثیر داره؟

بله تحقیقات نشون داده که دختر ها، کمی زودتر ( یک یا دو ماه ) از پسرها شروع به حرف زدن می کنند. این اختلاف شروع حرف زدن، بسیار کمه، پس نباید اگه فرزند پسرمون هنوز صحبت نمی کنه بی خیال باشیم و برای رفع اش اقدامی نکنیم.

دیگه چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشه ؟

گفتیم که محیط و والدین نقش مهمی بر زود حرف زدن کودک دارن. اما این مهمه که اگر فرزندمون به نسبت سایر هم سن سالاش، مهارت های کلامی ضعیفی تری داره. از گفتاردرمانگر هم کمک بگیریم.

گفتاردرمانی تنها تخصص برای ارزیابی و درمان مشکلات گفتاریه. گفتاردرمانگر در جلسه اول نحوه بازی و ارتباط فرزند شما را ارزیابی می کنه و بر این اساس به شما می گه که آیا نیاز به مداخله گفتاردرمانی دارید یا انجام تمرینات به تنهایی در خونه کفایت می کنه.

ما لیستی از مراکز گفتار درمانی به تفکیک شهر را در لینک زیر جمع اوری کردیم که شما می تونید در صورت لزوم از این لیست استفاده کنید.

متخصص های گفتار درمانی به تفکیک شهر

کلینیک های گفتار درمانی اصفهان

جمع بندی :

در این نوشته به سوال شما درباره اینکه چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشه پاسخ دادیم. گفتیم که هم عوامل ژنتیک و هم محیط کودک بر سرعت یادگیری کلامش تاثیر گذاره. محیط خوب رو اینطور تعریف کردیم که کودک با افراد متنوع به تعداد زیاد برخورد و تعامل داشته باشه. امیدوارم این نوشته برای شما مفید بوده باشه اگه سوالی در این باره داری، حتما در بخش کامنت ها زیر همین نوشته مطرح کن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *