بهترین نوع سمعک برای کودکان کدام است؟

بهترین نوع سمعک برای کودکان کدام است؟

سمعک ها ابزار هایی هستند که به افراد کمک می‌کنند تا بر کم شنوایی غلبه کنند. کم شنوایی تاثیرات بسیار زیادی بر کیفیت زندگی بزرگسالان و کودکان دارد. از جمله این اثرات می‌توان به تاثیر کم شنوایی بر یادگیری کودکان، دوری از اجتماع، کاهش اعتماد به نفس و موارد متعدد دیگر اشاره کرد. دلایل کم شنوایی در کودکان در دو دسته موقت ( بر اثر ضربه یا مصرف دارویی خاص یا یک بیماری ثالث مانند عفونت) و دائمی قرار می‌گیرند. یکی از بهترین راه های افزایش شنوایی در کودکان، استفاده از سمعک مناسب است.

بهترین نوع سمعک برای کودکان تصویر

اگر شما هم کودک کم شنوا دارید، در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بهترین نوع سمعک برای کودکان خود را پیدا کنید.

مراکز شنوایی سنجی کودکان کشور

سمعک ها چه تفاوتی با هم دارند؟

سمعک ها انواع متفاوتی دارند و بر اساس اندازه، نوع، هزینه، مخاطب هدف و … دسته بندی می‌شوند. در مقاله انواع سمعک به این موضوع پرداخته ایم.

خوشبختانه حتی اگر کم شنوایی کودک دائمی نیز باشد، باز هم میتوان با استفاده از سمعک، تا حدود زیادی به بازیابی شنوایی کودک کمک کرد.

بهترین نوع سمعک برای کودکان

در مقاله علل کم شنوایی در کودکان، به طور مفصل به ۷ علت اصلی کم شنوایی پرداختیم. امروز سعی داریم بهترین نوع سمعک برای کودکان را معرفی کنیم و در پایان به معرفی مراکز معتبر خرید سمعک می‌پردازیم.

انتخاب بهترین سمعک برای کودکان

سمعک ابزاری است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است و در تقویت شنوایی کودک نقش بزرگی دارد.

اجزای اصلی آن شامل یک میکروفون، دستگاه پردازنده داخلی و گیرنده است. گیرنده برای رساندن صدا به گوش کاربرد دارد.

سمعکی که برای کودکان انتخاب می شود باید دارای ویژگی های متعددی باشد تا با توجه به سبک زندگی پر جنب و جوش کودکان بهترین عملکرد را داشته باشد.

نوشته پیشنهادی : مراکز فروش سمعک در تهران

ویژگی های بهترین نوع سمعک برای کودکان

  • سمعکی را برای کودکان انتخاب کنید که دوام بیشتری داشته باشد.
  • باید باتری هایی با دوام و غیرقابل دستکاری داشته باشد. این ویژگی کمک میکند تا از خورده شدن باتری ها توسط کودک جلوگیری شود.
  • دارای یک چراغ نشانگر یا LED باشد تا معلم یا والدین به راحتی تشخیص دهند که سمعک روشن است یا خاموش است.
  • جنس بدنه آن قابل انعطاف اما محکم باشد تا در مقابل ضربه ها و فشار های ناشی از بازی‌گوشی کودک مقاومت خوبی داشته باشد.
  • استفاده از آن راحت باشد و کودک احساس خوبی برای استفاده از آن از خود نشان دهد.
  • متناسب با ساختار گوش کودک باشد و به گونه ای باشد که با رشد گوش، بتوان اندازه آن را تغییر داد یا تعویض کرد.

انتخاب بهترین نوع سمعک برای کودکان


با در نظر گرفتن شروط بالا، اکنون وقت انتخاب کردن یک سمعک مناسب است. بهترین سمعک ها می توانند میزان کم شنوایی کودکان را برطرف کنند و با سبک زندگی او نیز سازگار شوند. سمعک ها بسته به محل پوشیدن آنها (داخل گوش یا اطراف گوش) است، از نظر طراحی و کارایی متفاوت هستند.

سه گزینه بهترین نوع سمعک برای کودکان عبارتند از:

  1. سمعک داخل گوش (ITE)
  2. سمعک دارای گیرنده در گوش (RITE)
  3. سمعک پشت گوش (BTE)
انواع سمعک برای کودکان

1. سمعک داخل گوش یا (ITE) | اندازه کوچک | توصیه شده به کودکان بزرگ‌تر

سمعک های داخل گوش دارای رنگ بندی های زیادی هستند. این نوع سمعک ها اندازه کوچکی دارند و به راحتی داخل گوش قرار می‌گیرند. به همین دلیل کنترل و تنظیم کردن سمعک معمولا سخت است و باید به کمک بزرگ‌تر ها انجام شود. از این رو به کوکان بزرگ‌تر توصیه می‌شود.

2. سمعک گیرنده در گوش (RITE) | مشکلات کمتر | مناسب برای کم شنوایی شدید و خفیف، توصیه شده به کودکان بزرگ‌تر

بلندگوی این نوع سمعک بجای قرارگیری در یک پوسته جداگانه، به طور مستقیم در کانال گوش قرار می‌گیرد و از نظر عملکرد، قابل اعتماد تر است.

این سبک از سمعک ها برای شنوایی خفیف تا شدید جوابگو هستند اما در هر صورت به کودکان بزرگ‌تر توصیه می‌شود. اندازه آنها و قرار گرفتن بخشی از سمعک درون کانال گوش، این ترس را ایجاد می‌کند که کودک بر اثر کنجکاوی سمعک را به طور کامل داخل گوش فشار دهد و مشکلاتی را ایجاد کند.

3. سمعک های پشت گوش (BTE)،‌ قابل اعتمادترین و کارآمد ترین


رایج ترین نوع سمعک برای کودکان، سمعک BTE یا پشت گوشی است. سمعک‌های پشت گوشی روی گوش قلاب می‌شوند و درست پشت آن قرار می‌گیرند.

آنها از یک لوله کوچک برای اتصال لوازم الکترونیکی سمعک به قالب گوش استفاده می کنند. این لوله منعطف امکان تبادل اطلاعات و صدا و .. را بین اجزای سمعک و گوش فراهم می‌کند.

بهترین سمعک برای کودکان از نوع پشت گوشی است

یکی از مزیت های این نوع سمعک ها این است که این قالب ها را می‌توان به صورتی سفارشی ساخت که با رشد گوش کودک، بتوان اندازه آن ها را نیز بزرگ تر کرد تا همواره سمعک و گوش کودک با یکدیگر متناسب بمانند.

BTE ها یا سمعک های پشت گوشی برای اکثر درجات کم شنوایی (ضعیف یا حتی شدید) در دسترس هستند. سازگاری آنها با نیازهای کودک و دوام بالا، آنها را به بهترین گزینه برای کودکان کوچکتر تبدیل می کند.

همواره اولین بار باید سمعک را توسط یک شنوایی شناس مجرب تست کرد و برای کودک نصب کرد. این کار به ما اطمینان می‌دهد که همه چیز مناسب است و کارایی لازم را دارد. متخصص شنوایی شناس با زیر نظر گرفتن حالات کودک، میزان رضایت و راحتی آن در استفاده از سمعک را مشخص می‌کند.

نتیجه‌گیری


در حالی که کم شنوایی افراد خردسال را نسبت به بزرگسالان کمتر تحت تاثیر قرار می‌دهد، می تواند تا حد زیادی رشد کودکان را برای برقراری ارتباط مشکل کند. خوشبختانه سمعک یک گزینه موثر برای درمان این اختلال است.

مراکز شنوایی سنجی کودکان کشور

شنوایی شناسی و انتخاب سمعک

اولین قدم در برخورد با یک کودک مبتلا به کم شنوایی،‌ مراجعه به شنوایی شناس مجرب است. متخصص شنوایی شناسی با بررسی کودک، به تشخیص و درمان کم شنوایی می پردازد. معمولا شنوایی شناس با انجام آزمایشات مخصوص، یک برنامه درمانی برای کودک در نظر می‌گیرد و در مورد اینکه کدام نوع سمعک برای کودکان موثر تر خواهد بود به شما مشاوره خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *