دیر حرف زدن کودکان دو زبانه طبیعی است ؟

دیر حرف زدن کودکان دو زبانه

به دلایل مختلف ممکن فرزند توی محیط دو زبانه باشه. بعنوان کسی است که مراجعان کودک زیادی داره از من زیاد سوال پرسیده میشه که آیا دیر حرف زدن کودکان دو زبانه طبیعی است؟. جواب کوتاه این سوال این است که: کمی کودک دو زبانه دیرتر شروع به بیان کلمات می کنه اما خیلی زود مشابه سایر کودکان تک زبانه از کلمات و جملات استفاده می کنه.

اما ایا این بدین معنی است که اگر فرزند دو زبانه مان هنوز صحبت نمی کنه نباید کاری کنیم؟ برای همه کودکان ( چه تک زبانه ، چه دو زبانه ) این مهمه که اگر نسبت به سایر دوستانش تاخیر کلامی داره حتما برای رفع اش اقدام کنیم.

تا چه زمانی دیر حرف زدن کودکان دو زبانه طبیعی است ؟

توی جهان امروز، جمعیت افراد دو زبانه داره بیشتر و بیشتر میشه. برای نمونه فقط در شهر تورنتو ( شهری در کانادا) ۳۱ درصد افراد دو زبانه هستند. همینطور ثابت شده که دو زبانگی مزایای زیادی بر تفکر کودکان داره. پس اینکه بخواهیم مقابل دو زبانگی بایستیم کار اشتباهی است.

بچه های دو زبانه فقط در شروع بیان اولین کلمات کمی تاخیر دارند ولی همینکه شروع به بیان واژگان می کنند سایر مهارتهای کلامی مثل ساخت جمله را همسان با سایر دوستانشون بدست می آوردند.

بچه های دوزبانه حداکثر در ۱۵ ماهگی اولین کلمات خودشون رو بیان می کنند. بعد از آن مهم است که هر وقت می خواهیم تعداد واژگان او را محاسبه کنیم. مجموع واژگان هر دو زبان را محاسبه کنیم.

نوشته پیشنهادی : حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟

k

k

اگر فرزند دو زبانه ام یک جمله از دو زبان گفت اشکال دارد؟

در شروع ساخت جمله ها توسط کودک دو زبانه، می بینیم که کودک، کلمات مختلف از دو زبان را با هم ترکیب می کند. مثلا ممکنه بگه : مامان سیت دان.

خیلی از والدین بعد از شنیدن این جملات ممکن است نگران بشوند و تصور کنند که مشکل جدی برای کودک ایجاد شده باشد.

این در حالی است که ظهور این ترکیبات، طبیعی است و نباید نگران باشیم. بهترین پاسخی که در این مواقع باید بدهیم این است که جمله درست را بعد از کودک بیان کنیم. مثلا بگوییم بله مامان الان میشینه.

نحوه یادگیری زبان دوم به چه شکل است ؟

به دو شکل زبان دوم را کودک یاد می گیرد :

در حالت اول کودک از بدو تولد ( قبل سه سالگی ) به صورت همزمان در معرض دو زبان است. پدر و مادر کودک ممکنه ترک زبان باشند اما همسایه ها و دوستانش به زبان فارسی صحبت کنند. یا ممکن زبان هر یک از والدین متفاوت باشد. در این حالت به صورت همزمان در معرض هر دو زبان قرار می گیرد.

در حالت دوم کودک زبان دوم را، پس از تسلط بر زبان مادری ( بعد از سه سالگی ) یاد می گیرد. اگر والدین کودک از کشور خودشون به کشور دیگری مهاجرت کنند، معمولا این حالت رخ می دهد.

مهمه که هر دو زبان به شکل طبیعی در تعاملات و مکالمات واقعی به کودک ارايه بشه. همانطور که همه ما زبان مادری رو در تعامل با اعضای خانواده یاد گرفتیم زبان دوم رو هم باید به همین شکل فرا بگیریم.

متاسفانه در این سالهای اخیر، سی دی های دو زبانه معمول شده. مبنای این سی دی یا برنامه ها اینکه زبان دوم ( معمولا زبان انگلیسی ) در تلویزیون یا گوشی برای کودک پخش می شود. کودک ساعت ها پای تلویزیون می نشیند و کارتون های انگلیسی زبان را مشاهده می کند.

این شیوه نه تنها به کودک زبان دوم را یاد نمی دهد بلکه می تواند باعث تاخیر در همان زبان مادری شود. چراکه کودک در بافت و محیط غیر طبیعی ( تلویزیون ) قرار گرفته و از ارتباط با انسان ها محروم شده است.

معمولا این برنامه ها، کودک را در وضعیت غیرفعال و شنونده قرار می ده. کودک به مرور یاد می گیرد حرفی نزند و صرفا ساکت و ارام بنشینه.

آیا از طریق سی دی یا گوشی میشه دو زبانه شد ؟

وقتی ما در مورد کودک دو زبانه صحبت می کنیم، مقصودمون کودکیه که بصورت طبیعه در محیط با دو زبان متفاوت قرار گرفته و با افراد با زبانهای متفاوت ارتباط داشته. کودک ممکن در خانه با والدین خود به زبان فارسی تعامل کنه و در مهدکودک یا مدرسه با دوستانش به زبان انگلیسی یا فرانسه ارتباط برقرار کنه. از انجاییکه کودک این دو زبان را در بافت طبیعی و در ارتباط انسان با انسان یاد می گیره از مزایای دو زبانی بهره می بره.

تحقیقات مختلف نشون داده که کودکان زیر ۳ سال، نباید به مدت طولانی به تماشای تلویزیون و گوشی بنشینند. به هر دلیلی وقتی کودک در معرض تلویزیون و گوشی قرار می گیره به مرور بهش آسیب جدی وارد میشه. یکی از جدی ترین آسیب هایی که کودک ممکنه ببینه تاخیر کلامیه.

یادگیری زبان دوم از طریق سی دی یا گوشی نه تنها مفید نیست بلکه آسیب زننده است. پس لطفا به هیچ وجه فریب تبلیغات آموزش دوم از این طریق را نخورید.

اگر فرزند دو زبانه ام تاخیر زبان داشت انتخاب درست چیه ؟

گفتیم که کودک دو زبانه در ۱۵ ماهگی باید اولین کلمه اش را بیان کنه. این کلمات باید با هدف شروع ارتباط باشه و نه صرفا تکرار طوطی وار و تقلید.

همینطور بچه ها در دو سالگی حداقل باید صد کلمه رو بصورت با ثبات بیان کنن. همینطور باید بتونند اون کلمات رو به شکل جمله دو یا سه کلمه ای بیان کنند.

کودکی که نسبت به هم سالانش گفتار ضعیف تری داره، مهمه که ابتدا روی یک زبان ( زبانی که تسلط بیشتری دارد) مسلط بشه و بعد سراغ زبان دیگه بره.

اگر فرزند دو زبانه ات به این مراحل دست پیدا نکرد، مهمه که بدون اینکه نگران بشی از گفتاردرمانگر کمک بگیری. گفتاردرمانگر با ارزیابی وضعیت گفتار و زبان فرزندت می تونه بهترین راهکارها برای رفع تاخیر کلامی بهت بده.

ما در لیست زیر به تفکیک شهر لیستی از متخصصین گفتاردرمانگر را جمع اوری کردیم که می توانید با کلیک بر روی آنها به اطلاعات مطب آنها دسترسی داشته باشید.

لیست مطب های گفتار درمانی کشور

لیست کلینیک های گفتار درمانی شیراز

جمع بندی :

در این نوشته به زبان ساده به سوال شما درباره دیر حرف زدن کودک دو زبانه پاسخ دادیم. گفتیم که دو زبانگی اگر به شکل طبیعی آموزش داده شود نه تنها باعث تاخیر کلامی نمی شود بلکه مزایای زیادی نیز دارد. گفتیم که کودک دو زبانه تا چه سنی اگر حرف نزد طبیعی است و نباید نگران باشیم.

برخی از منابع :
nationwidechildrens
expressable
hanen

ا

گ

ک

ا

ا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *