درمان لکنت از راه دور | تماس صوتی و آنلاین با بهترین متخصصان لکنت زبان

درمان انلاین لکنت زبان

در این نوشته درباره درمان لکنت از راه دور یا درمان آنلاین لکنت زبان برای شما مخاطبان عزیز می نویسیم. در ابتدا تعریفی از لکنت و علائم آن را مختصرا ذکر می کنیم و بعد به سراغ موضوع اصلی این نوشته می رویم . پس از خواندن این نوشته ، شما با درمان های از راه دور لکنت و میزان کارایی آنها آشنا خواهید شد .

لکنت چیست ؟

لکنت ( به انگلیسی stuttering ) یک اختلال گفتاری است که بر روی روانی گفتار تاثیر می گذارد. در ایران با نامهایی مانند ” لکنت زبان” ” گیر کردن زبان” “ گرفتگی زبان” و یا حتی “ سنگینی زبان” شناخته می شود.

علائم و نشانه لکنت اغلب شامل تکرار صدا یا بخش هایی از کلمه ، کشیده گویی دیده می شود. همچنین استفاده بیش از حد “ام” ، “آه” به نحوی که مکالمه را دچار مشکل کند می تواند از دیگر نشانه ها باشد.

فردی که لکنت دارد علی رغم اینکه می داند چه کلماتی را باید بگوید در هنگام ادای کلام به نگاه بر روی یک صدا قفل می کند و یا در لحظه ای خود را در حال تکرار یک صدا یا کلمه می بنید.

این مشکل گفتاری ، اغلب در دوران کودکی ( 2 تا 4 سالگی ) شروع می شود و اگر درمان نشود می تواند تا آخر عمر فرد، با او همراه باشد. علی رغم اینکه برخی تحقیقات ارتباطهایی بین این مشکل با ژنتیک و ویژگیهای شخصیتی پیدا کرده اند ولی هنوز علت آن مشخص نشده است.

این مشکل در پسرها بیشتر دیده شده است و ارتباطی با هوش و آی کیو ندارد.

چه درمانهایی برای لکنت مطرح هستند ؟

درمانهای زیادی برای لکنت ذکر شده است که به اختصار هر کدام را بررسی می کنیم:

  • گفتاردرمانی : گفتاردرمانی توسط آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتاردرمانگر ) انجام می شود. گفتاردرمانگر به فرد دارای لکنت، کمک می کند تا از طریق تکنیک هایی نظیر ” مکث ، کاهش سرعت گفتار ، تماس نرم و ملایم ، شروع آسان و.. ” مشکل خود را ” کنترل” کند. همچنین در بزرگسالان بخشی از درمان معطوف به غلبه فرد بر ترس ها و احساسات منفی خود است.مسئولیت درمان آنلاین لکنت زبان بر عهده گفتاردرمانگر است.
  • دستگاههای لکنت : برخی ابزارها نیز وجود دارد که با ” تاخیر در ورود صدا به گوش” یا “ایجاد صدای زمینه ای” ، سبب کاهش تکرار و یا گرفتگیها می شوند. هنوز شواهد کافی برای تاثیر طولانی مدت این دستگاها وجود ندارد. افرادی نیز گزارش داده اند که به محض استفاده نکردن از دستگاه لکنت آنها برگشته است. قبل خرید این ابزارها با متخصص خود ( گفتاردرمانگر )مشورت کنید.
  • دارو درمانی : از عوارض لکنت زبان برای برخی از بزرگسالان: بروز استرس شدید ، اضطراب و ترس است. اگرچه برای کاهش این عوارض درمانهای روانشناختی موجود است. برخی پزشکان داروهای ضد اضطرابی نیز تجویز می کنند. متاسفانه این داروها بعنوان داروهای ضد لکنت معرفی می شوند. تاثیر این داروها بجای کاهش گرفتگی زبان ، بروی کاهش اضطراب است. برای بزرگسالانی که مشکلات عاطفی آنها زیاد شده است ، مصرف این داروها با تجویز پزشک می تواند بعنوان درمان مکمل کمک کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ، مقاله ” داروی لکنت زبان ” را بخوانید.
  • خود درمانی : فرد با انگیزه قوی می تواند با مطالعه کتابهای خود درمانی و خودشناسی توانایی تغییر در نگرش و کاهش عوارض گرفتگی زبان را کسب کند. این فرد با کاهش استرس و شناخت دقیق مشکل خود به مرور می تواند وقفه های گفتاری خود را کنترل کند.

برای درمان لکنت زبان همچنین مواردی نظیر طب سنتی ، خوردن تخم کفتر ، هیپنوتیزم ، شبیه سازی ذهن ( تکرار جمله های مثبت ) در فضای وب یافت می شود که نگارنده علی رغم تحقیق در خصوص ادعاهای مطرح شده، هنوز شواهدی مبنی بر اثربخشی انها پیدا نکرده است.

[ برای درمان لکنت زبان چه بخوریم ؟ | بررسی تاثیر تغذیه ]

براساس درمانها و شواهد موجودِ کشورهای پیشرفته ، تنها متخصص درمان لکنت زبان ، گفتاردرمانگر است. موفقیت در این مسیر دو شرط لازم دارد :
1- انگیزه بالای درمانجو
2-تجربه و تسط گفتاردرمانگر
اگر یکی از این دو بال در مسیر درمان ضعیف باشد، قطعا نمی توان مسیر درمان را کامل طی کرد.

درمان لکنت از راه دور در بزرگسالان:

درمان لکنت از راه دور، توسط آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) انجام می شود. گفتاردرمانگر و فرد دارای لکنت، از طریق تماس تصویری یا تماس صوتی، گفتگو خود را آغاز می کنند. درمانگر به همین طریق از مراجع کننده می خواهد که تمرینات را اجرا کند و همزمان بر اجرای تمرینات، نظارت می کند و پیشنهادات و تکنیک های خود را ارائه می دهد.

همانطور که در مقاله درمان لکنت در بزرگسالان خواندیم، رویکردهای متنوعی برای درمان لکنت زبان وجود دارد. برخی از این رویکردها شروع آنها بر تغییر نگرش ها و احساسات است و به سمت اصلاح گفتار می روند. دیگر رویکردها از اصلاح گفتار آغاز می کنند و در پایان به سمت تغییر نگرش های فرد می روند. اما کدامیک از رویکردها بهتر است ؟

اشتباه یک درمانگر و مراجعه کننده از جایی شروع می شود که نسبت به یک رویکرد تعصب دارد و برای همه مراجعه کنندگان یک نسخه می پیچد.

لکنت همانند اثر انگشت، برای هر بیمار شرایط منحصر به فردی دارد. برای درمان هر بیمار می بایست یک برنامه کاملا سفارشی براساس شدت مشکل و ویژگی های شخصیتی او طراحی کرد. بعد از طراحی برنامه درمانی یا انتخاب رویکرد درمانی، می بایست مراجعه کننده را با این رویکرد انتخاب شده آشنا کرد.نباید فراموش کرد که طی کردن مسیر درمان در نهایت بر عهده مراجع کننده است.

درمان از راه دور لکنت زبان

گفتاردرمانی انلاین لکنت بزرگسالان چقدر موثر است ؟

با گفتاردرمانی آنلاین لکنت زبان ، تکرار ها ، قفل ها و کشیده گویی فرد کاهش پیدا می کند. مراجعه کننده شجاعت صحبت کردن در جمع و با افراد غریبه را پیدا می کند و احساس مثبت تری نسبت به این مشکل گفتاری پیدا می کند. میزان موفقیت درمان انلاین لکنت، به مهارت درمانگر و انگیزه ، تلاش و صبر بیمار متکی است. در پایین انچه فرد در پایان جلسات بدست می آورد به اختصار فهرست شده اند:

  • فرد لکنت خود را می بنید و شناخت کاملی از چگونگی تکرار ها ، قفل ها و کشیده گویی هایش بدست می اوردد.
  • تکینیک های را یاد می گیرد که میزان وقوع وقفه ها ، تکرار ها را بشدت کاهش می دهند.
  • احساسات ، افکار و اعمالی که قبل ، حین و بعد از وقوع لکنت بصورت ناخودآگاه برایش تکرار می شود را می تواند مدیریت و الگوهای غلط و مضر را حذف کند.
  • شجاعت گفتگو در موقعیت های سخت را با حفظ آرامش بدست می اورد.
  • رفتارهایی که سبب افزایش شدت لکنت می شود را شناسایی و انها را حذف می کند.

درمان آنلاین لکنت در کودکان :

شروع لکنت در کودکان ، به طور معمول از 2 سالگی شروع می شود. در حالیکه در برخی از کودکان بدون همزمانی با وقوع رخدادی است در برخی پس از وقوع ترس کودک ، دعوای والدین یا تولد فرزند دیگر نمایان می شود. حدود 75 درصد از این کودکان 2 هفته بعد مشکلشان برطف می شود. در 25 درصد باقی مانده در صورت عدم درمان ، مشکلشان همیشگی و تا آخر عمر، همراه شان خواهد بود.

یکی از فاکتور های درمان، مدت زمانی است که از شروع لکنت گذشته است. هر چه قدر والدین نسبت به شروعِ درمان، تاخیر داشته باشند، درمان این مشکل سخت تر و زمانبر خواهد بود.

همانطور که در مقاله درمان لکنت کودکان خواندیم ، نقشِ اصلی درمان این مشکل، بر عهده خانواده کودک است. اعضای خانواده کودک ( بخصوص والدین ) می بایست محیطی امن برای او فراهم کنند. تمرینات را بشکل غیر مستقیم در خانه با فرزندشان انجام دهند و او را از لحاظ عاطفی حمایت کنند. دقت داشته باشید چه در جلسات گفتاردرمانی حضوری و چه در جلسات انلاین لکنت زبان، بخش زیادی از تمرینات توسط والدین و درخانه انجام می شود.

آسیب شناس گفتار وزبان ( گفتاردرمانگر ) در جلسه اول، با تماس تصویری سعی می کند با کودک ارتباط برقرار کند و نوع لکنت و شدت ان را تشخیص دهد. درصورتیکه کودک همکاری نداشت به والدین یک تکلیف ارائه می دهد تا در زمان مناسب آن را پیاده کنند و فیلم آن را برای درمانگر ارسال کنند. شدت و نوع مشکل می تواند براساس این ویدیو تشخیص داده شود.

در ادامه درمانگر در مهیا کردن شرایط خانه ، برای کاهش بروز لکنت به والدین کمک می کند. اینکار شامل حذف برخی عادت های غلط کودک و همچنین برخورد مناسب اعضای خانواده با لکنت کودک است. تمرینات گفتاردرمانی از راه دور لکنت کودکان براساس رویکردهای درمانی موجود می تواند متفاوت باشد.

برخی از رویکردها بر نحوه برخورد و فیدبک والدین تمرکز دارند و برخی علاوه بر برخورد والدین ، تکنیک های را برای کاهش و حذف گرفتگی زبان به کودک آموزش می دهند. این تکنیک ها بصورت غیر مستقیم از طریق بازی و الگوی گفتاری به کودک آموزش داده می شود.

تمامی این تمرینات و تکنیک ها می بایست بصورت گام به گام و براساس شرایط کودک آموزش داده شوند. در هر جلسه درمانگر براساس میزان پیشرفت کودک برنامه جدید را اجرا و ارائه می نماید.

گفتاردرمانی از راه دور لکنت کودکان تا چه حد مفید است ؟

جلسات انلاین گفتاردرمانی لکنت کودکان، بر طبق تحقیقات و تجربیات موجود ، تاثیر بالایی دارد. این جلسات تفاوت چندانی با جلسات حضوری ندارند. حتی در مواردی مزایایی نیز نسبت به آنها دارند. ما قبلا در مقاله جداگانه ای درباره گفتاردرمانی انلاین برخی از این مزایا را نوشته ایم.

گفتاردرمانگر در این جلسات به دنبال درمان این مشکل است. هدف نهایی او حذف تکرارها ، وقفه ها و کشیده گویی های کودک است. تاثیر این جلسات به دلیل آنکه هنوز برای کودک احساسات منفی انچنان شکل نگرفته است بسیار بالا است. در ادامه توصیه هایی برای والدین ذکر کردیم که رعایت آنها برای درمان ضروری است:

  • با دقت به آنچه فرزندتان می گوید گوش کنید. توجه خود را از چگونگی حرف زدن کودک به انچه می خواهد بگوید ببرید.
  • در هنگام صحبت با فرزندتان ، تماس چشمی را با او حفظ کنید.
  • وسط حرف کودک تان نپرید و سعی نکنید جمله های او را کامل کنید.
  • از توصیه هایی مانند “درست حرف بزن” ، ” اول نفس بگیر” ، ” دوباره بگو” و.. اجتناب کنید.
  • با سرعت پایین با کودکتان حرف بزنید.
  • رفتارهای استرس زا را در محیط خانه کاهش دهید.
  • از فرزتدتان ، کارهایی که منجر به فشار گفتاری می شود را نخواهید. کارهایی مانند صحبت کردن در جلوی جمع و یا اصرار به تماس تلفنی با فرد دیگر
  • با معلم و یا مربی کودک صحبت کنید و از او بخواهید موارد فوق و مواردی که در جلسات درمان تلفنی و یا آنلاین لکنت گفته شده را رعایت کند.
گفتاردرمانی آنلاین لکنت زبان در کودکان

ابزارهای درمان آنلاین لکنت چیست ؟

خوشبختانه برای شروع جلسات اینترنتی نیاز به خرید ابزار خاصی ندارید. اینترنت با کیفیت ، لب تاپ یا تبلت و یا تلفن همراه هوشمند کافی است. در ادامه ممکن است درمانگر از شما بخواهد تصاویر ، وسایل یا کتب خاصی را تهیه کنید.

برای برگزاری جلسات درمان لکنت از راه دور ما ابزارهای بسیاری را امتحان کردیم. در دسترس ترین ابزاری که درمانگران و بیماران انتخاب کردند تلفن همراه و لبت تاب مجهز به دوربین بود. استفاده از ابزار تلفن همراه و شبکه های اجتماعی نظیر واتس اپ یا اینستاگرام امکان تماس تصویری و سرعت رد و بدل پیام ها را بالاتر برد و درنتیجه منجر به افزایش رضایت کاربران شد.

درمانگر انلاین لکنت زبان می بایست چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

یک طرف درمان انلاین لکنت ، درمانگر است که نقش بسیار مهمی در درمان دارد. درست است که در نهایت خود فرد باید مسیر درمان را طی کند ولی درمانگر است که باید مسیر درمان را بروی او مشخص کند سعی کند نگرانی ها او را رفع کند و به او امید و انگیزه برای ادامه راه بدهد. یک درمانگر لکنت شرایط زیر را دارد :

  • فارغ التحصیل رشته گفتاردرمانی باشد.
  • در زمینه درمان لکنت تجربه بالایی داشته باشد و به رویکردهای جدید دنیا آشنا باشد.
  • آشنا به استفاده از تکنولوژی روز باشد و قبلا تجربه جلسات آنلاین داشته باشد.
  • عضو سازمان نظام پزشکی باشد.
  • صبر و حوصله بالایی برای پاسخگویی به مراجعه کننده داشته باشد.

متاسفانه مشاهده شده است که افرادی که هنوز فارغ التحصیل نشده اند ( دانشجویان) و یا افرادی که دارای مدرک گفتاردرمانی نیستند ، خود را بعنوان گفتاردرمانگر معرفی می کنند.

تعرفه و قیمت جلسات گفتاردرمانی لکنت از راه دور:

مطابق با تعرفه سال ۱۳۹۸ و براساس اعلام انجمن علمی گفتار درمانی قیمت و تعرفه جلسات ار راه دور به شرح ذیل می باشد.

جلسات ۳۰ دقیقه ای : ۴۳۲۰۰ ( چهل و سه هزار و دویست تومان )

جلسات ۴۵ دقیقه ای : ۶۴۸۰۰ ( شصت و چهار هزار و هشتصد تومان )

برخی از منابع :

medicalnewstoday

GREATSPEECH

1 دیدگاه دربارهٔ «درمان لکنت از راه دور | تماس صوتی و آنلاین با بهترین متخصصان لکنت زبان»

  1. با سلام و ارادت خدمت جناب آقای قاسمی برم سبز- مدتی بود که این سایت شما را فراموش کرده بودم. من دو مشکل با فرمایشات شما دارم: 1- درمان لکنت زبان را نمیتوان با کنترل گفتار و کنترل لکنت برابر دانست. 2- تا به حال ندیده ام کسی بتواند با چیزی به نام خوددرمانی موفق به درمان پایدار شود. تا نظر شما چه باشد. خیلی دوست دارم با شما یکی دو ساعت از نزدیک در مورد لکنت زبان صحبت کنم…تا آنروز سلامت باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *