علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی

علت درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی به چه صورت است؟

درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی یک عارضه متداول است و می‌تواند علت های متعددی داشته باشد. اگر به هر دلیلی رباط صلیبی پای شما آسیب ببیند و آن را عمل کنید، انتظار دارید که پس از جراحی اوضاع زانو شما بهبود پیدا کند، نه اینکه دچار درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی شوید! بنابراین برای پیدا کردن دلایل احتمالی درد پشت زانو پس از جراحی، با ما همراه باشید.

در واقع جراحی رباط صلیبی بهترین راه حل ممکن برای رهایی از مشکلات مربوط به این ناحیه به شمار می­آید؛ با این اوصاف بدیهی است که عمل رباط صلیبی به وفور انجام شود. اما مشکل اصلا عمل رباط صلیبی نیست، بلکه نکته اصلی درد زانو بعد از عمل است. پیش از هرچیزی باید بگوییم که آرامش خود را حفظ کنید، به شما قول می­دهیم که همگام با نقطه پایان این مطلب از سلام درمانگر، به جواب درستی از علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی دست پیدا کنید.

علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی برای چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌­ترین شکل ممکن علت درد زانو بعد از عمل را روشن کنیم، باید بگوییم که این درد ناشی از عدم توجه کافی بیمار به فرآیند درمان است! یعنی چه؟ یعنی اینکه بیمار پس از عمل رباط صلیبی از پا و زانوی خود انتظار زیادی دارد و همین انتظار بالا منجر به درد می‌­شود. به این صورت که زانو با درد کردن به بیمار علامت می­دهد که او در حال زیاده­‌روی کردن است. پس در گام اول باید مراقبت‌­های پس از عمل را جدی بگیرید و به رباط زانوی خود فرصت خوب شدن بدهید.

به همین ترتیب عوامل زیر را می­توان در قالب دلایل درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، ارائه کرد:

علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی چیست؟

طریقه نامناسب خواب

سوالی که مراجعین از پزشک می­‌پرسند، این است که آیا می­توان پس از انجام جراحی روی همان سمت ناحیه ترمیم شده بخوابیم؟ پاسخ این سوال خیر است. بنابراین پوزیشن نامناسب خوابیدن خود می‌تواند علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی باشد. خوابیدن روی قسمت جراحی شده منجر به ایجاد فشار مضاعف بر روی عروق آن ناحیه می‌­شود. بنابراین تا زمانی که بتوانید به صورت کامل به پای خود برای راه رفتن اطمینان کنید، باید از اعمال فشار بر روی ناحیه عمل شده در حین خواب بپرهیزید.

عدم استراحت کافی

بی‌­توجهی به تمرینات فیزیوتراپی، عدم کنترل درد و التهاب و راه رفتن بدون تجویز پزشک، همه و همه به این معنا هستند که شما از استراحت کردن امتناع می‌­کنید و سعی دارید نتیجه عمل را برعکس کنید.

راه رفتن بلافاصله پس از عمل

معمولا اکثر مراجعین، به خصوص افراد شاغل، می­خواهند بلافاصله بعد از عمل هرچه سریع‌­تر شروع به راه رفتن کنند. در حالی که فرآیند سفت شدن و ترمیم شدن رباط زمان­‌بر است. اگر بلافاصله پس از عمل راه رافتن را شروع کنید یا به هر نحوی به زانوی خود فشار وارد کنید، باید منتظر متورم شدن آن ناحیه باشید که درد را با خود در پی دارد.

خشک شدن زانو پس از عمل

خشکی مفصل یا اصطلاحا آرتروفیبروزیس، دلیلی برای وقوع درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی است. در واقع پس از عمل بافت­ها فرآیند ترمیم شدن را آغاز می­‌کنند که این فرآیند توسط سلول­های فیبروسیت صورت می­گیرد؛ عملیات تکثیر سلول­ها در ناحیه مذکور می­تواند با خشکی همراه باشد. همچنین رفتار نادرست با این خشکی مفصل درد را به ارمغان می­‌آورد، در حالی که فیزیوتراپیست با مانورها و تمرینات مخصوص خود، رفع این خشکی را رقم می­زند.

پس اگر در مواجهه با خشکی مفصل، کار خود را بکنید و دستورات فیزیوتراپیست را نادیده بگیرید، زانوی شما متحمل درد خواهد شد.

در نتیجه همه موارد می­توان دریافت که علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی، در نظر نگرفتن فرآیند و الزامات ریکاوری یا بهبود زانو پس از جراحی رباط صلیبی است.

لیست فیزیوتراپی های سراسر کشور به تفکیک شهر

درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی در شرایط بحرانی

گاها این امکان وجود دارد که درد زانو بعد از عمل طبیعی نبوده و خارج از تحمل فرد باشد. در این حالت دلایل متعددی هستند که می­‌توانند علت درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی باشند از جمله:

  • وجود نقص در عمل (آسیب دیدن تاندون ها)
  • کشیدگی شدید و آنی عضلات و بافت­ها
  • ترشحات مایعات از زانو
  • اعمال فشار ناگهانی و زیاد به زانو
  • التهاب بیش از حد در ناحیه زانو

در چنین شرایطی نیز به احتمال زیاد درد و فرآیند بهبودی قابل کنترل است؛ فقط باید در سریع­ترین زمان ممکن به پزشک خود مراجعه کنید.

درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی چقدر طول می­کشد؟

به صورت میانگین، طبق تجربه اکثر بیماران پس از جراحی رباط صلیبی، ممکن است 24 الی 48 ساعت احساس درد در ناحیه مورد نظر وجود داشته باشد. اما انجام مراقبت­‌های لازم و توجه به الزامات بهبود، می­تواند در تسکین و کاهش درد شما بسیار موثر باشد.

چند روز پس از عمل رباط صلیبی استراحت کنیم؟

استراحت مطلق در منزل معمولا حدود یک هفته یا حتی بیشتر توصیه می­‌شود؛ اما بین 2 الی 6 ماه باید دوره­‌های توانبخشی (مانند فیزیوتراپی) خود را پیگیری کنید. پیشنهاد می­‌شود که در این مورد حتما با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

اگر عمل رباط صلیبی را به تعویق بی­اندازیم، چه اتفاقی می­افتد؟

رباط صلیبی نرمال نیروهای وارده بر زانو را در شرایط عادی مهار می­‌کند؛ حال در صورتی که رباط صلیبی آسیب دیده باشد و نتواند نیروهای حاصل از حرکت را مورد کنترل قرار دهد، باید منتظر آسیب­‌های بیشتری چون آرتروز زودهنگام، آسیب­های مینیسک، فرآیند تخریب مفصلی، ساییدگی و.. بود.

آیا امکان دارد که رباط صلیبی بعد از جراحی دوباره پاره شود؟

بله امکان دارد؛ در واقع رباط صلیبی پس از جراحی و فرآیند بهبودی کامل دوباره به یک عضو مهم و سالم تبدیل می­شود که مانند هر عضو دیگری می­تواند تحت شعاع آسیب قرار بگیرد.

آیا عملکرد زانو پس از جراحی رباط صلیبی مانند سابق می‌­شود؟

بله؛ در حالتی که جراحی و دوره توانبخشی به درستی صورت بگیرند، رباط کاملا ترمیم می­‌شود و فرد یک زانوی نرمال خواهد داشت.

پیشگیری از درد پشت زانو

در بالا اشاره کردیم که علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی چه مواردی را شامل می‌شود. همینطور برای پیشگیری از درد پشت زانو موارد زیر را رعایت کنید:

  • توصیه های جراح خود را جدی بگیرید.
  • وزن خود را در خالت نرمال نگه دارید.
  • با حرکات ورزشی مخصوص، عضلات اطراف زانو را تقویت کنید.
  • برای انجام فعالیت های سنگین از پزشک خود مجوز بگیرید.
  • از حرکات کششی مناسب استفاده کنید.
  • نقش تغذیه و مکمل های مختلف را جدی بگیرید.

در نهایت امیدواریم مطالب عنوان شده مفید واقع شوند؛ فراموش نکنید که در بیشتر موارد درد زانو بعد از عمل، به عنوان پُلی برای دستیابی به یک زانوی سالم و کارآمد محسوب می­‌شود، پس این دوره کوتاه را تحمل کنید. علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی را جدی بگیرید و آن را درمان کنید تا زانوی شما سلامتی خود را مجددا بدست بیاورد.

برخی منابع
The cause of pain behind the knee
cruciate ligament surgery

4 دیدگاه دربارهٔ «علت درد پشت زانو بعد از عمل رباط صلیبی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *