آیا کودکان اتیسم می توانند به مدرسه عادی بروند ؟ ( بررسی چالش ها )

آیا کودکان اتیسم به مدرسه می روند

اگر بخواهیم به سوال ” آیا کودکان اتیسم می توانند به مدرسه عادی بروند ؟ ” یک پاسخ کوتاه بدهیم باید بگوییم بله. برخی از افراد دارای اتیسم می توانند به دانشگاه بروند و مدارک دانشگاهی را هم بدست بیاورند. اما بیایید صادق باشیم، رفتن کودکان دارای اتیسم به مدرسه بسیار پر چالش است.

برخی از کودکان دارای اتیسم نمی توانند در مدارس عادی پذیرفته شوند بخصوص کودکانیکه در مهارتهای کلامی ضعیف هستند یا توانایی خود کنترلی پایینی دارند.

آیا کودکان اتیسم می توانند به مدرسه عادی بروند
دونالد تریپلت به عنوان اولین کودکی که تشخیص اتیسم را گرفت شناخته می شود. او استعداد بالایی در شناخت نت های موسیقی داشت و توانست مدرک لیسانس زبان فرانسوی را اخذ کند.

آیا کودکان اتیسم می توانند به مدرسه عادی بروند ؟

بله می توانند. بخصوص کودکانیکه که محدودیت های کلامی و عملکردی کمتری دارند می توانند در مدرسه عادی پذیرفته شوند. اگر چه این کودکان نیاز به کمک و حمایت بیشتری دارند.

سایر کودکان با شدت بالاتر اتیسم، احتمالا امکان حضور در مدارس عادی را نداشته باشند. این کودکان برای آموزش نیاز به حضور در مدارس ویژه و یا آموزش در خانه دارند.

بطور کلی برای کودکان اتیسم این سه نوع مدرسه پیشنهاد می شود :

  • مدارس عادی : برای حضور موفق، کودک نیاز به حمایت بالا توسط والدین و معلمان مدرسه دارد.
  • مدارس ویژه ( استثنائی ) : مختص کودکان با شدت بالای اتیسم : این مدارس برای کودکانیکه توانایی ارتباطی پایینی دارند و تحمل قوانین مدارس عادی را دارند گزینه مناسب تری است.
  • حضور معلم در خانه : چه کودکان با شدت بالای اتیسم چه کودکان با شدت پایین می توانند از این گزینه بهره ببرند.

همه می دانیم که کودکانیکه شدت مشکلات آنها کمتر است کاندید مناسب تری برای حضور در مدرسه عادی هستند.

کودکانیکه که در سنین پایین برنامه آموزشی و توانبخشی را دریافت می کنند احتمال پذیرش آنها در مدرسه بالاتر می رود. یکی از مهارتهای مهم برای پذیرش موفق کودک در مدرسه مهارت ارتباطی و کلامی است. متخصص گفتار درمانی در این زمینه به فرزند شما کمک می کند.

چرا مدرسه برای کودکان دارای اتیسم پرچالش است ؟

باید بپذیرم حضور کودکان اتیسم در مدرسه پر چالش است. در واقع فضای فیزیکی مدرسه ، شلوغی مدرسه ، نحوه تدریس معلمان و نشستن طولانی مدت کودک بر روی صندلی همه جزوی از چالش های جدی است که از عوارض اتیسم است.

به عنوان یک والد و معلم باید از این چالش ها مطلع باشیم. تلاش بکنیم بخشی از چالش ها را رفع کنیم و مواردی که قابل تغییر نیستند را به عنوان یک نقص در سیستم آموزشی و نه نقص در کودک قلمداد کنیم.

در ادامه بخشی از مهم ترین چالش ها را ذکر کردیم و برای هر کدام راه حل ها برای کاهش اثرات آن را ذکر کردیم.

حساسیت حسی

بچه‌هایی که در طیف اوتیسم هستند غالبا نسبت به سایر کودکان تفاوت‌هایی در درک و پردازش انواع حس ها را نشان می دهند. برای نمونه ممکن است کودکی به صدای بلند، بیش از حد واکنش نشان بدهد. این کودک صدای زنگ مدرسه برای او آزار دهنده و چالش بر انگیز خواهد بود.

مشکلات حسی کودکان طیف اتیسم می تواند در مدرسه آشکار تر شود. صدای زنگ ، صدای هم همه دانش اموزان در زنگ تفریح ، فریاد دانش آموزان در کلاس ورزش ، نور کلاس ها ، بوی غذا و تعذیه دانش آموزان می تواند نمونه ای از این چالش ها باشد.

تحمل برخی از این محرک ها می توانند به مرور برای کودک طاقت فرسا باشد و منجر به اضطراب یا سر درد او شود.

متخصص کاردرمانی ، بصورت تخصصی در زمینه مشکلات پردازش حسی فعالیت می کند. اگر فرزندتان در زمینه حسی مشکلاتی دارد بهتر از کاردرمانگر کمک بگیرید. لیست مختصص های کاردرمانی به تفکیک شهر در لینک زیر قرار داده شده است.

مراکز کاردرمانی به تفکیک شهر

مهارت خواندن و درک کلامی

ادبیاتی که در مدرسه استفاده می شود از نوع زبان نوشتاری است. در زبان نوشتاری کلمات جدیدی وجود دارد که معمولا ما در زبان گفتاری به کار نمی بریم. کودک کلمات جدیدی را در مدرسه می شنود که در زندگی روزمره کمتر آنها را می شنود.

ناشناخته بودن این کلمات می تواند بر درک او از گفته های معلم اثر منفی بگذارد. و این می تواند یک چالش برای این کودکان ایجاد کند. توصیه می شود که والدین کلمات جدید را قبل از هر درس به زبان گفتاری برای او توضیح بدهند. با این کار درک او در کلاس بالاتر می رود.

همینطور بسیاری از کودکان دارای اتیسم در مدرسه ضعف در مهارتهای خواندن دارند. بخصوص کودکانیکه در مهارتهای کلامی نیز ضعیف هستند. مهارتهای حرف زدن، پیش نیاز مهارت خواندن است.

تمرکز مدرسه بر روی مهارتی است ( مهارت خواندن) که اکثر کودکان طیف اوتیسم در آن ضعیف هستند.

مهارتهای حرکتی ( ظریف و درشت )

مهارت گرفتن مداد ، نوشتن حروف یک مهارت حرکتی ظریف است. در مقابل مهارت دویدن و شوت کردن توپ یک مهارت حرکتی درشت است. برخی از کودکان اتیسم در انجام مهارتهای ظریف ضعف دارند.

ضعف در مهارتهای ظریف منجر به چالش در انجام تکالیف و دیکته نویسی می شود. برای بهبود این مهارتها می توانید از کاردرمانگر کمک بگیرید.

تغییر در روال و روتین همیشگی کودک

مدرسه محیط جدیدی برای کودک است. قوانین متفاوت تری از مدرسه دارد و بسیاری از کودکان دارای اوتیسم با این تغییر بزرگ مشکل دارند و این می تواند به یک چالش جدی برای آنها تبدیل شود.

برای کم کردن چالش های مدرسه چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم ؟

در ادامه لیستی از اقداماتی که می توانید برای کاهش چالش مدرسه فرزندتان انجام بدهید را اورده ایم :

  • کودک را برای مدرسه آماده کنید. هر چه قدر سریعتر برنامه توانبخشی و آموزشی را شروع کنید مشکلات کودک در مدرسه کم تر خواهد بود.
  • بهترین مدرسه ممکن را انتخاب کنید. انتخاب مدرسه خوب ، مدیر و معلم همراه نقش مهمی در موفقیت کودکان اتیسم در مدرسه دارد.
  • شرایط فرزندتان را به معلم او توضیح بدهید. لازم است که بصورت جداگانه با معلم فرزندتان صحبت کنید. مشکلات فرزندتان و انتظارات خودتان را به او بگویید. به او پیشنهاد بدهید که در زمان بروز مشکلات بهتر است چطور اقدام کند.
  • از معلم همراه کمک بگیرید. معمولا اموزش پرورش به غیر از معلم کلاس ، یک معلم تلفیقی به کودک اختصاص می دهد. معلم همراه می تواند به آموزش بیشتر و اختصاصی دروس کمک کند.
  • در زمانهای بیشتری در مدرسه و کلاس کودک حضور داشته باشید. وقتی شما به کلاس کودک می روید بهتر می تواند در مقابله کودک با مشکلات احتمالی به او کمک کنید.

جمع بندی :

ما در این نوشته به سوال شما ( آیا کودکان اتیسم می توانند به مدرسه عادی بروند ) پاسخ دادیم. چالشهای کودکان در مدرسه را نوشتیم و برای آنها راه حل هایی ذکر کردیم. سعی ما این بوده که به اکثر سوالات شما در این باره پاسخ بدهیم با این حال اگر سوال دیگر یا نظر و پیشنهادی دارید حتما در بخش نظرات زیر این همین نوشته مطرح کنید.

برخی از منابع :very health

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *