7 علت کم شنوایی گوش | علل ناشنوایی نوزادان ، کودکان و بزرگسالان

علت کم شنوایی کودکان

چی ؟ یه کم بلند تر حرف بزن ! نمی فهمم چی میگی بلندتر حرف بزن ! ، صدای تلویزیون رو بلند کن ! کم شنوایی یکی از شایع ترین مشکلات امروزه است. شرایط خاصی از قبیل سن، بیماری و ژنتیک ممکن است در کاهش شنوایی نقش داشته باشد.

زندگی مدرن تعدادی از عناصر آسیب دیده گوش را به لیست اضافه کرده است، از جمله بعضی از داروها و منابع زیادی از صدای بلند، سر و صدای مداوم. در این نوشته می خواهیم درباره علت کم شنوایی گوش در کودکان و بزرگسالان و نوزادان صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

علت کم شنوایی چیست؟

این نوشته درباره علت کم شنوایی گوش کودکان – علت کم شنوایی گوش نوزادان – علت کم شنوایی بزرگسالان و.. است . در ادامه ما علل شابع را لیست کردیم :

1-افزایش سن

افزایش سن یکی  از شایع ترین علت کم شنوایی بزرگسالان است. هر سه بزرگسال 65 تا 74 ساله یکی درجاتی از کم شنوایی را تجربه می کند.. پس از 75 سالگی، این میزان به دو نفر از سه نفر می رسد.

محققان به طور کامل نتوانستند ارتباط سن را با کم شنوایی درک کنند. احتمالا قرار گرفتن در معرض صدا به مرور به مکانیک گوش آسیب می زند. احتمالا ژنتیک در این فرایند نیز تاثیر گذار است.

[irp posts=”930″ name=”تاثیر کم شنوایی برگفتار و زبان”]

2-سر و صدای محیط  :

اگر در معرض صدای بلند و پیوسته قرار دارید احتمالا کم شنوایی شما بیشتر خواهد شد.  در برخی از محل کارها، گوش هر روز در معرض صداهای محیطی قرار می گیرد که این برای شنوایی فرد خطرناک است . برای درک تاثیر سرو صدای محیط در کم شنوایی ، این را در نظر بگیرید: 44٪ از نجاران و 48٪ از لوله کش ها درجاتی از کم شنوایی  را گزارش می کنند. دیگر مشاغل دارای سر و صدای محیط  مانند  ارتش، معدن، تولید، کشاورزی و حمل و نقل نیز بیشتر از دیگران خطر ابتلا به کم شنوایی را دارند.

3-داروها :

داروها می توانند از علت کم شنوایی باشند ،  برخی از داروها  شنوایی یا تعادل را مختل می کنند. بیش از 200 مواد مخدر و مواد شیمیایی دارای عوارض کم شنوایی هستند:

  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • برخی داروهای شیمی درمانی
  • آسپرین
  • داروی مورد استفاده برای درمان مالاریا
  • چندین دارو برای اختلال نعوظ

4-کم شنوایی  ناگهانی:

در این حالت فرد  کم شنوایی 30 دسی بل یا بیشتر ( واحد بلندی صدا ) ، را بصورت ناگهانی پس از  چند ساعت یا چند روز تجربه می کند. 9 مورد از 10 مورد کم شنوایی ناگهانی فقط بر یک گوش اتفاق می افتد. میزان شیوع کم شنوایی ناگهانی 4000 مورد در سال است. بنابراین کم شنوایی ناگهانی می تواند علت کم شنوایی یک گوش باشد.

5-بیماریهای مرتبط با کم شنوایی :

بیمارهای نیز می توانند از علت کم شنوایی باشند . بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت، ممکن است مشکلاتی در خون رسانی به گوش ایجاد کنند و سبب کم شنوایی شوند . اوتوسلوزیس بیماری استخوانی گوش میانی است و بیماری مینییر بر گوش داخلی تاثیر می گذارد. هر دو می تواند باعث از دست رفتن شنوایی شود.

ضربه به سر ، به خصوص شکستگی جمجمه یا پرده گوشه گوش، می تواند سبب کم شنوایی شود.

[irp posts=”1340″ name=”انواع سمعک | نامرئی | پشت گوشی |داخل گوشی | + فیلم”]

6-بیماری دوران کودکی

برخی  از بیماریهای دوران کودکی می توانند جزو علت کم شنوایی کودکان باشد. عفونت گوش در کودکان  باعث پر شدن مایع در گوش میانی و کم شنوایی  شود  که معمولا با رفع عفونت و مایع، کم شنوایی کودکان از بین می رود. اگر عفونت گوش درمان نشود می تواند به گوش میانی و گوش داخلی آسیب دائمی وارد کند و سبب کم شنوایی دائمی گوش در کودکان شود.

بیماری هایی که  می تواند علت کم شنوایی گوش کودکان شود عبارت اند از :: آبله مرغان- انسفالیت– آنفلوآنزا- سرخک-  مننژیت و اوریون.

7-مشکلات  مادرزادی

برخی کودکان، بطور مادرزادی کم شنوا به دنیا می آیند. این کم شنوایی در بیمارستان از طریق غربالگری های شنوایی تشخیص داده می شود. معمولا  علت کم شنوایی مادرزادی کودکان ، ارثی است و زمینه خانوادگی دارد ، ولی همچنین علت کم شنوایی مادرزادی کودکان می تواند ابتلای مادر به دیابت و یا یک عفونت در زمان بارداری باشد.

همچنین کمبود اکسیژن در زمان زایمان کودک می تواند از علل کم شنوایی در کودکان باشد.

زردی نوزاد نیز می تواند سبب کم شنوایی گوش کودکان شود.

کم شنوایی چگونه اتفاق می افتد ؟

در بسیاری از موارد، کم شنوایی به مرور اتفاق می افتد و فرد متوجه کم شنوایی خود نمی شود. ممکن است فکر کنید مردم آرام تر صحبت می کنند و همچنین گوشی موبایلتان خراب شده است و باید آن را تعویض کنید. در این مواقع باید به شنوایی شناس مراجعه کنید

مراکز شنوایی سنجی :

ما در اینجا لیستی از مراکز شنوایی سنجی معتبر کشور را گرد آورده ایم که می توانید با مراجعه به این کلینیک ها و انجام ارزیابی های تکمیلی توسط شنوایی شناس از میزان شنوایی خود و یا علت کم شنوایی خود بطور دقیق مطلع شوید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *