آیا عسل باعث دیر حرف زدن کودک میشود ؟

آیا عسل باعث دیر حرف زدن کودک میشود ؟

در مورد ارتباط بین تغذیه و حرف زدن کودک از ما زیاد سوال پرسیده می شود. در مجله سلام درمانگر قصد داریم به هر کدام از این سوالات پاسخ بدهیم. این نوشته به این سوال پاسخ می دهد که آیا عسل باعث دیر حرف زدن کودک میشود؟ پاسخ کوتاه به این سوال خیر است. با ما همراه باشید تا به ارتباط این دو و راهکارهای تمرین در خانه بپردازیم.

برخی بر این باور هستند که باکتری های موجود در عسل می تواند به مغز کودک اثر بگذارد و باعث سنگین شدن زبان کودک و در نتیجه دیر حرف زدن او بشود.

در حالیکه هیچ گونه مدرکی بر این ادعا وجود ندارد. قبل از نگارش این مقاله یک بار دیگر به دنبال ارتباط بین خوردن عسل و دیر حرف زدن کودکان در میان مقالات و وب سایت های معتبر انگلیسی گشتم. در این باره هیچ مدرکی برای ارتباط بین این دو پیدا نکردم.

آیا عسل باعث دیر حرف زدن کودک میشود ؟

برطبق توصیه اکادمی اطفال امریکا نباید به کودک زیر ۱۲ ماهه هر نوع فراورده عسلی داد. ( لینک مقاله به انگلیسی ) اگر به کودک زیر ۱۲ ماه عسل داده شود ممکن است ( احتمال دارد) کودک دچار عفونت بتولیسم شود.این عفونت بسیار نادر و تاحدودی کشنده است.

برای کودکان بزرگتر ( ترجیحا بالای دو سال ) مصرف عسل نه تنها مضر نیست بلکه به دلیل خواصی که دارد می تواند به رشد او کمک کند. اگر به دنبال پاسخ سوال اینکه عسل باعث دیر حرف زدن کودک می شود هستید در یک کلام باید بگویم خیر. ارتباطی بین این وجود ندارد.

[نوشته پیشنهادی : آیا موز باعث دیر حرف زدن کودک می شود ؟ ]

برای دیر صحبت کردن کودک چه باید کرد؟

اگر کودکی به سن ۱۵ ماهگی رسیده باشد و هنوز کلمه ای را بیان نکند لازم است که برای ارزیابی به متخصص گفتار درمانی مراجعه کند. در کنار گفتار درمانی شما می توانید در خانه تمرینات زیر را با فرزندتان انجام دهید که به رشد کلامی او کمک کنید :

  • با او زیاد صحبت کنید : در مورد چیزهایی که می بینید یا چیزهایی که می بیند حرف بزنید. هرچقدر کودک کلمات و جملات بیشتری را بشنود احتمالا اینکه بعدا آنها را بکار ببرد بیشتر است.
  • از کلمات و جملات مناسب استفاده کنید: در شروع حرف زدن مهم است که کلمات و جملات ساده و آسان را بکار ببرید. بهتر از اموزش کلمات انگلیسی ، اعداد ، شکل ها و حروف در ابتدای زبان آموزی خود داری کنید. به جای از کلمات پرکاربردتر و ساده تر مثل اسامی اعضای خانواده ، اندامهای بدن ، اسباب بازیها و افعال ساده شروع کنید.
  • به جای سوال پرسیدن نظر بدهید : بعنوان یک گفتار درمانگر وقتی از خانواده می خواهم که با فرزندشان به تنهایی تمرین کنند می بینیم که اکثر والدین غالب جملاتشان سوالی است. سوالاتی مانند این چیه ؟ بابا چی پوشیده معمولا کمک چندانی به رشد حرف زدن کودک نمی کند. به جای آن با نظر دادن در مورد چیزهایی که می بینید می توانید بدون احساس فشار به کودک کلامات را به او یاد بدهید.
  • وقت تلویزیون و گوشی را کم کنید : براساس توصیه انجمن پزشکان آمریکا، کودکان زیر دوسال نباید در معرض تلویزیون و گوشی باشند. مشکلی که گوشی و تلویزیون ایجاد می کنند این است که کودک را در وضعیت غیرفعال و صرفا شنونده قرار می دهند. این کودکان به مرور در ارتباط با دیگران نیز صرفا شنونده هستند و تمایلی به حرف زدن و مشارکت در ارتباط ندارند.

جمع بندی :

در این نوشته از مقالات مجله سلام درمانگر به زبان ساده به این سوال پاسخ دادیم که آیا عسل باعث دیر حرف زدن کودک میشود ؟ . گفتیم که خیر عسل اثر منفی بر کلام کودک ندارد. همچنین توضیح دادم که فارغ از علت تاخیر کلامی مهم است که در زمان مناسب با تمرین در خانه و در صورت نیاز مراجعه به کلینیک گفتار درمانی به فرزندمان کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *