برای کمردرد چی بخوریم؟ ۱۰ ماده غذایی معجزه‌آسا + خواص و روش مصرف

شکلات تلخ برای درمان کمردرد

کمردرد و ناراحتی کمر یک شکایت رایج سلامتی است. افراد مبتلا به کمردرد می‌توانند درمان جراحی یا دارویی را انتخاب کنند که البته هر دوی این روش ها می‌توانند هزینه بر باشند. در حالی که فقط تا حدی مشکل را حل می‌کنند. خوشبختانه راه‌های موثرتر و طبیعی‌تری برای درمان کمردرد و محافظت در برابر مشکلات جدید وجود دارد. یکی از این راه ها اصلاح رژیم غذایی است. حال این سوال پیش می‌آید که: برای کمردرد چی بخوریم؟ در پاسخ به این سوال مواد زیر مفید هستند:

  1. روغن زیتون
  2. ماهی های چرب
  3. آجیل ها و دانه های آجیل
  4. سبزیجات
  5. حبوبات
  6. میوه های آبدار
  7. چای سبز
  8. غلات کامل
  9. ادویه جات
  10. شکلات تلخ

رژیم غذایی مناسب برای کمر درد

احتمالاً وقتی به غذا فکر می‌کنید به دارو فکر نمی‌کنید. با این حال حفظ یک رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم می‌تواند از بیماری‌ها جلوگیری کند، ناراحتی را کاهش دهد و حتی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

اگر از غذا به عنوان داروی خود استفاده کنید متوجه خواهید شد که همیشه سالم‌تر غذا می‌خورید و دیگر نیازی به مصرف مسکن ندارید.

با انجام این کار می‌توانید از تمام آن عوارض جانبی ناخوشایند جراحی یا دارو ها جلوگیری کنید. همچنین در هزینه ها، زمان و مراجعه به پزشک صرفه‌جویی کنید. در این مقاله از سلام درمانگر، با ۱۰ ماده غذایی معجزه‌آسا آشنا می‌شوید که اثبات شده است به طور موثر کمردرد را درمان می‌کند. با من همراه باشید!

روغن زیتون

روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است. این مواد میتوانند به رفع ناراحتی مفاصل و کمر کمک کنند. علاوه بر این اولئوکانتال موجود در روغن زیتون دارای خواص مشابه با آسپرین و ایبو بروفن است (که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند). در نظر داشته باشید که حرارت دادن روغن زیتون در دمای بالای ۴۱۰ درجه باعث از بین رفتن ویژگی‌های درمانی آن می‌شود. بنابراین سعی کنید هنگام سرخ کردن مواد از شعله ملایم استفاده کنید.

برای کمردرد چی بخوریم؟ روغن زیتون

خب با این اوصاف برای کمردرد چی بخوریم؟ چطور زیتون مصرف کنیم؟
می‌توانید سبزیجات را در دمای پایین سرخ کنید و از مزایای استفاده از روغن زیتون به جای کره لذت ببرید. همچنین ممکن است از روغن زیتون همراه با عذاهایی نظیر ماکارونی یا سبزیجات استفاده کنید. اگر در ذائقه خود نمیبیند که با این غذا ها روغن زیتون استفاده کنید، میتوانید آن را به سالاد اضافه کنید.

به جز موادغذایی، روش های دارویی و جراحی،‌ خدمات فیزیوتراپی می‌تواند کمک بسیار بزرگ و سریع‌تری به درمان کمردرد کند. در لیست زیر فیزیوتراپی های سراسر کشور را برای شما آماده کردیم. با ورود به این لیست که به تفکیک شهر آورده شدند،‌ میتوانید نزدیک ترین متخصص به محل زندگی خود را پیدا کنید و آدرس و شماره تلفن آنها را مشاهده کنید:
لیست مراکز فیزیوتراپی های سراسر کشور

ماهی‌های چرب برای کمردرد

ماهی سالمون، قزل آلا، ماهی تن و ساردین از جمله ماهی‌های چرب هستند. این ماهی ها تامین کننده عالیِ اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. چربی‌های غیر اشباع به دلیل ویژگی‌های ضد التهابی که دارند، سفتی بدن و ناراحتی مفاصل را کاهش می‌دهند و بدن را سالم نگه می‌دارند.

علاوه بر این ماهی منبع عالی ویتامین دی است یک ماده معدنی محسوب می شود. کمبود ویتامین D می‌تواند ناراحتی کمر و زانو را تشدید کند و به طور بالقوه منجر به آرتروز شود.

کسانی که از خوردن مکرر ماهی لذت نمی‌برند هنوز هم می‌توانند با مصرف مکمل‌های روغن ماهی از مزایای سلامتی اسیدهای چرب امگا ۳ بهره‌مند شوند.

آجیل‌ها و دانه‌های آجیل

آجیل‌ها و دانه‌های آجیل مثلِ دانه‌های خام؛ از جمله بادام، گردو، دانه چیا و دانه کتان منبع مهم دیگری از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. روزانه یک مشت از این آجیل به کاهش التهاب و التیام بافت‌های تحریک شده کمک می‌کند.

مصرف مدام آجیل همچنین به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند و مشکلات زانو یا کمر را کاهش می‌دهد.

سبزیجات برای کمردرد

مواد غذایی همه باید شامل سبزی‌های برگ‌دار و سبزیجات چلیپایی از جمله کلم بروکلی، گل کلم، کلم و اسفناج باشد.

اگر این سوال در ذهن شماست که بخوریم؟ این‌ سبزیجات دارای آنتی اکسیدان‌هایی هستند که خاصیت ضد التهابی دارند و میتوانند فوق العاده عمل کنند.

ویتامین‌های C و A و K، سولفورافان موادی هستند که آنزیمی را که باعث ناراحتی و التهاب مفاصل می‌شود سرکوب می‌کند. سبزیجات دارای برگ سبز فیبری برای حفاظت از سلامت عمومی بدن شما ضروری هستند.

چغندر، کدو تنبل و سایر سبزیجات ریشه‌دار سرشار از بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند برای کاهش درد زانو و کمر در صورت اضافه شدن به رژیم غذایی معجزه کنند. همچنین توصیه می‌شود روزانه هویج را در سالاد خود قرار دهید.

حبوبات برای درمان کمردرد

حبوبات از جمله عدس لوبیا و نخود منبع عالی فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و پروتئین هستند. در پاسخ به سوال برای کمردرد چی بخوریم؟ حبوبات یک گزینه عالی هستند. آنها نه تنها به تقویت بدن کمک می‌کنند بلکه خواص ضد التهابی و بازسازی کننده آنها به طور قابل توجهی ناراحتی زانو و کمر را کاهش می‌دهد و بهبود بافت را تسریع می‌کنند.

میوه‌های آبدار، فوق العاده برای درمان کمردرد

میوه‌های آبدار اگر می‌خواهید ناراحتی زانو و کمر را کاهش دهید میوه‌ها به ویژه انواع آبدار باید جز اصلی برنامه غذایی شما باشند.

فلانوئیدها و آنتی اکسیدان‌ها را می‌توان در سیب آناناس توت‌ها گیلاس انگور و مرکبات مثل پرتقال و لیمو پیدا کرد. این ترکیبات گیاهی با هم باعث کاهش التهاب ناشی از درد زانو و کمر می‌شوند.

برای کمردرد چی بخوریم؟ لیمو و میوه های آبدار

برای دریافت بیشترین خاصیت، پوست میوه را هم بخورید.

لیکوپن (یک آنتی اکسیدان قوی موجود در گوجه فرنگی) از دیگر مواد غذایی هست که متخصصان مصرف منظم آن را توصیه می‌کنند. لیکوپن بهبود بافت‌های التهابی را سرعت می‌بخشد و در عین حال از سلول‌های ربات ها و تاندون ها در برابر آسیب، محافظت می‌کند.

چای سبز، معجون سلامتی

چای سبز به افراد مبتلا به کمردرد یا زانو درد مداوم توصیه می‌شود. افراد مبتلا به کمردرد می‌توانند چای سبز یا چای گیاهی را به عنوان یک درمان غیر تهاجمی بنوشند. این به این دلیل است که چای سبز حاوی فلانوئیدهای زیادی است که به طور قابل توجهی التهاب را در مناطق آسیب دیده کاهش می‌دهد.

برای کمردرد چی بخوریم؟ چای سبز

علاوه بر این چای سبز سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند و احتمال پارگی غضروف یا بافت را کاهش می‌دهد. به دلیل خواص ضد التهابی آن می‌توانید روزانه یک یا دو فنجان چای سبز بنوشید. سلامت عمومی و درستی بدن شما با چای سبز حفظ شود.

غلات کامل برای درمان کمردرد

غلات فرآوری شده مانند برنج سفید و گندم اجتناب کنید زیرا فاقد مواد مغذی حیاتی و فیبر هستند. در پاسخ به سوال برای کمردرد چی بخوریم؟ به غلات کامل رسیدیم. غلات کامل مانند گندم کامل، برنج قهوه‌ای، ارزن، کینوا، جو و … را به عنوان جایگزین انتخاب کنید.

این غلات کامل به طور باورنکردنی سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی مفید برای کمردرد و سلامت عمومی بدن هستند.

فیبرها پس از حذف شدن اسیدهای چرب، با همدیگر زنجیره کوتاه ایجاد می‌کنند. بدین ترتیب التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. مصرف منظم این غلات کامل حاوی فیبر، باعث کاهش ناراحتی زانو و کمر می‌شود.

ادویه‌جات

ادویه‌های معروف که به دلیل اثرات درمانی شناخته شده‌اند عبارتند از: زنجبیل سیر و زردچوبه! با این حال نسبتا تعداد کمی از مردم می‌دانند که چگونه به طور موثر درد کمر و زانو را درمان می‌کنند. دومین ماده‌ای که در زردچوبه یافت می‌شود یک درمان قوی برای هرگونه ناراحتی مفصلی است.

خواص ضد التهابی زنجبیل و سیر نشان داده‌اند که حتی می‌توانند آرتریت شدید یا درد مفاصل را درمان کنند.

شکلات تلخ، لذیذ و مفید

بالاخره چیزی که علاقه شما را برانگیخت! درست است؟ چند مطالعه نشان می‌دهد که شکلات تلخ ممکن است به درمان زانو و کمردرد کمک کند اما برای تایید نتایج به مطالعه گسترده‌تری نیاز است. شواهد حاکی از آن است که اثر ضد التهابی شکلات تلخ با مقدار کاکائوی موجود در آن افزایش می‌یابد. بنابراین برای بهره‌مندی از خواص آن، از شکلات تلخ با محتوای کاکائوی بالا استفاده کنید. شکلات های حاوی قند و چربی زیاد فواید آن را خنثی می‌کنند و باعث مشکلات سلامتی دیگری می‌شوند.

برای کمردرد چی بخوریم؟ شکلات تلخ

جمع بندیِ مقاله برای کمردرد چی بخوریم؟

در این مقاله به طور مفصل به مواد مغذی و مفید که به درمان کمردرد کمک می‌کنند پرداختیم. سعی کردیم هرکدام از باید ها و نباید های این موارد را هم بیان کنیم تا بتوانید بهترین نتیجه را از مصرف این مواد بگیرید. با اصلاح رژیم غذایی خود و گنجاندن مواد بالا به آن، سلامتی و تندرسی خود را حفظ کنید و کمردرد خود را درمان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *