قند برنج بیشتر است یا نان | آیا نان بهتر از برنج است؟

قند برنج بیشتر است یا نان

نان و برنج دو غذای اصلی و مهم در زندگی روزانه هستند که برای اینکه به این نتیجه برسید که کدام یک برای مصرف سالم تر است ممکن است سوالات زیادی در رابطه با آن ها داشته باشید یکی از سوالات رایج افراد در این حیطه قند موجود در نان و برنج است. ما در این نوشته قصد داریم بدانیم قند برنج بیشتر است یا نان. با ما همراه باشید.

قند برنج بیشتر است یا نان

در صورتی که منظورمان از قند همان ماده ی شیرین باشد، نان سفید قند بیشتری نسبت به برنج سفید دارد ولی برنج دارای میزان کربوهیدرات بیشتری نسبت به نان است که در بدن به قند قابل جذب تبدیل می شود و باعث می شود در بدن میزان در نتیجه از لحاظ کالری و رژیمی قند نان از قند برنج کم تر است.

مقایسه مواد مغذی موجود در نان و برنج

پروتئین : در 100 گرم نان سفید، 10.7 گرم پروتئین وجود دارد در صورتی که در همین مقدار برنج سفید ، 2.4 گرم پروتئین وجود دارد. بنابراین نان سفید منبع عالی پروتئین نسبت به برنج سفید است.

چربی اشباع شده: نان سفید و برنج سفید هر دو چربی اشباع کمی دارند.

ویتامین A: هم نان سفید و هم برنج سفید تقریبا دارای مقادیر یکسانی از این نوع ویتامین می باشند.

ویتامین E: نان سفید ویتامین E بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

ویتامین K: نان سفید ویتامین k بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

ویتامین B6: نان سفید و برنج سفید هر دو دارای مقادیر زیادی ویتامین B6 هستند.

قند برنج بیشتر است یا نان

بهتر است برنج مصرف کنیم یا نان؟

از آن جایی که نان سفید دارای کربوهیدرات کمتر و مواد مغذی ضروری تری مانند پروتئین، چربی و … نسبت به برنج سفید می باشد، اکثر محققان بر این باورند که مصرف نان بهتر است. از دیگر مزایای نان سفید هضم بهتر آن نسبت به برنج سفید است و همچنین با مصرف نان سفید سطوح باکتریایی مفیدتری در روده بزرگ افراد دیده شده است.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته در صورتی که هدف شما کاهش وزن و چربی سوزی است، نان انتخاب بهتری نسبت به برنج است. نان سفید به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بیشتر نسبت به برنج شما را زمان طولانی تری سیر نگه می دارد. در صورتی که به دنبال کم کردن وزن خود می باشید، می توانید با مراجعه به کلینیک های تغذیه به صورت اصولی وزن کم کنید.

برخی از منابع:

White Bread vs White Rice – The Verdict is Out

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *