درمان قطعی لکنت زبان در شیراز

درمان قطعی لکنت زبان در شیراز

اگر برای اولین بار با لکنت مواجه شده ای یا مدت زیادی است که درگیر این اختلال گفتاری هستی بدان که این مقاله برای تو نوشته شده است. در این مقاله به زبان ساده درباره درمان قطعی لکنت زبان در شیراز و ماهیت این اختلال گفتاری صحبت می کنیم. چند راهکار بسیار معمول را به شما می گوییم و در پایان لیستی از بهترین متخصص های لکنت زبان در شیراز را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که معمولا در سنین ۲ تا ۶ سالگی به یکباره در گفتار فرد دیده می شود. این اختلال در صورت عدم درمان ممکن است همراه همیشگی فرد باشد.

لکنت غالبا به سه شکل خود را نشان می دهد. هر فردی می تواند یک یا هر سه حالت را در گفتارش ببیند:

  • تکرار : تکرار حروف ، هجا ( بخش ) یا ندرتا کلمات که خارج اختیار فرد است. برای نمونه فرد ممکن است واژه (توپ) را بدین شکل بیان کند : تو تو توپ
  • قفل یا گیر یا وقفه : فرد بر روی یک صدا به یکبار قفل می کند. برای نمونه فرد ممکن است واژه بر روی صدای ت در توپ برای لحظاتی قفل کند و نتواند زبانش را جابه جا و به سمت صدای دیگر ببرد.
  • کشیده گویی : شکل خفیف تر لکنت بصورت کشیدن یک صدا دیده می شود. مثلا ممکن است فرد واکه (او) در توپ را بصورت ناخواسته بکشد.

لکنت (stuttering ) در ابتدا و در سنین خردسالی به یک یا چند شکل بالا دیده می شود. در شروع معمولا کودک از ماهیت این اختلال اطلاعی ندارد. اما هر چه فرد بزرگتر می شود و توجه اش به این اختلال بیشتر می شود ممکن است دچار مشکلات ثانویه لکنت بشود.

مشکلات ثانویه بعد از آگاهی کودک و تلاش تقلای او برای رهایی از لکنت بوجود می آید. از انجاییکه معمولا خود درمانی نه تنها به رفع این اختلال کمکی نمی کند بلکه وضعیت آن را بدتر هم می کند به مرور ممکن است غم ، ناراحتی ، کاهش اعتماد به نفس و کم حرفی به سراغ او بیاید.

آیا لکنت خود به خود درمان می شود؟

بیشتر از ۷۰ درصد کودکانی در یک تا سه هفته اول که لکنت در گفتارشان رخ می دهد بصورت خود به خود درمان می شوند. اما اگر بعد از سه هفته این اختلال رفع نشد فرد نیاز به اقدام درمانی برای رفع این مشکل دارد.

هر چه قدر کودک در زمان مناسبی برای درمانی را دریافت کند احتمالا درمان او بالاتر می رود.

درمان لکنت زبان در شیراز به چه صورت است ؟

همانطور که گفتیم لکنت زبان یک اختلال گفتاری است. در علم پزشکی درمان اختلال گفتاری با آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر است. گفتاردرمانگر به درمان طیف وسیعی از اختلالات گفتاری می پردازد پس بسیار مهم است که برای درمان قطعی لکنت زبان در شیراز به متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنید که در این حیطه تخصص و تجربه کافی دارد.

در ادامه لیستی از کلینیک های گفتاردرمانی در شیراز به همراه آدرس و شماره تماس را در لینک زیر آورده ایم که می توانید با کلیک بر روی آن به ایت متخصصان دسترسی داشته باشید.

لیست کلینیک های گفتار درمانی در شیراز

درمان قطعی لکنت زبان در شیراز به چه صورت است ؟

برای درمان لکنت زبان سه فرد باید کمال همکاری را داشته باشند:
۱) خود فردی که لکنت زبان دارد
۲)والدین یا محیط فرد دارای لکنت
۳) گفتاردرمانگر یا متخصص لکنت

هیج فردی نمی تواند بدون در نظر گرفتن این سه ایتم ادعا به درمان قطعی لکنت زبان در شیراز کند. یک گفتاردرمانگر بسیار متبحر چون می داند در صورت عدم همکاری فرد یا محیط او درمان به شکست می انجامد نمی تواند ادعای درمان قطعی کند.

درمان قطعی فقط در زمانی رخ می دهد که این سه ضلع با هم و به شکل اصولی عمل کنند. اگرچه مربی و هدایت گر این درمان گفتاردرمانگر است و نقش او بسیار مهم است.

برخی از منابع :

mayoclinic

gلکنت ویکی پیدا

g

g

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *