علائم اوتیسم در نوجوانان

علائم اتیسم در نوجوانان

در این نوشته علائم اوتیسم در نوجوانان را برای شما آورده ایم. اگر فکر می کنید نوجوان شما ممکن است اتیسم باشد یا کودک اتیسم دارید و می خواهید بدانید در دوران نوجوانی چه علائمی را بروز می دهد با ما همراه باشید.

علائم اوتیسم در نوجوانان

گاهی اوقات اتیسم تا سن نوجوانی تشخیص داده نمی شود. از جمله دلایل آن می توان به خفیف بودن آن اشاره کرد. مشکلات این نوجوانان با ورود به دوره متوسطه و تکالیف بیشتر مدرسه و انجام کارهای روزمره ممکن است آشکار شود.

در زیر علائم اوتیسم در نوجوانان را برای شما آورده ایم:

  1. انجام دادن رفتارهای تکراری مانند: دور خود چرخیدن، بال بال زدن، شکستن قولنج دست، تکان دادن دست و …
  2. این افراد معمولا در گفتار و کلام خود به صورت رسمی صحبت می کنند و از گفتار عامیانه استفاده نمی کنند.
  3. در مکالمات خود با دیگران و زبان بدن دچار سوء تفاهم می شوند و ممکن است از مکالمات اطرافیان برداشت غلط داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است نتوانند کنایه و طعنه زدن دیگران را در کلامشان تشخیص دهند.
  4. صحبت کردن درمورد موضوعات مختلف برایشان دشوار است. اما ممکن است در مورد موضوع مورد علاقه خود زیاد صحبت کنند.
  5. ممکن است لحن صدای غیرمعمولی داشته باشند. برای مثال ممکن است بسیار بلند صحبت کنند یا لهجه خاصی هنگام صحبت کردن داشته باشند.
  6. در ارتباط اجتماعی و پیدا کردن دوست مشکل دارند. برای مثال برای این افراد ایجاد دوستی آنلاین راحت تر از پیدا کردن یک دوست در دنیای واقعی است.
  7. معمولا اعتماد به نفس و روحیه پایینی دارند. یکی دیگر از علائم اوتیسم در نوجوانان این است که دارای روحیه ضعیفی هستند.
  8. معمولا در درک احساسات دیگران مشکل دارند. به عنوان مثال اگر یک نفر پیش او گریه کند تغییری در حالات او دیده نمی شود و کنجکاو حال او نمی شود.
  9. معمولا در سازماندهی کارهای روزانه با مشکل مواجه می شوند. برای مثال آماده کردن کیف مدرسه و برنامه ریزی برای کارهایشان برایشان دشوار است.

نوشته پیشنهادی : اتیسم خفیف یا سطح یک

علائم اتیسم در نوجوانان

اگر فرزند شما دارای اختلال اتیسم است، در صورت نیاز به کاردرمانگر و گفتاردرمانگر می توانید از مراکز توانبخشی در سطح کشور استفاده کنید.

درموارد شدیدتر علائم اوتیسم در نوجوانان در شکل های زیر ظاهر می شود:

  1. دارای مشکلات جدی در گفتار هستند طوری که بعضی از آن ها اصلا نمی توانند از گفتار استفاده کنند.
  2. در انجام کارهای روزمره خود مانند لباس پوشیدن، جمع کردن وسایل و … دچار مشکل هستند و به کمک اطرافیان نیاز دارند.
  3. درمورد کارهای روزمره و روتین در زندگی خود انعطاف ناپذیر هستند و از تغییر در کارهای روزانه بسیار مضطرب می شوند. به عنوان مثال آن ها تمایل دارند برای غذا خوردن رو یک صندلی مشخص بنشینند.
  4. و…
علائم اوتیسم در نوجوانان

نوشته پیشنهادی : چطور به ارتباط بهتر افراد دارای اتیسم کمک کنیم؟ 

چگونه به نوجوان اتیسم کمک کنیم؟

به طور کلی نوجوانان اتیسم رفتارها و تغییرات خلقی شدیدتری نسبت به هم سن و سالان خود دارند. در ادامه علائم اوتیسم در نوجوانان، چند نکته را برای خانواده و اطرافیان افراد مبتلا به این اختلال آورده ایم که با رعایت این نکات می توانند به این افراد کمک کنند.

علائم اوتیسم در نوجوانان
  • طوری با فرزند خود رفتار کنید که از زندگی خانوادگی کناره گیری نکند در حالی که به او حریم خصوصی نیز بدهید.
  • این نوجوانان معمولا تشخیص می دهند که با افراد هم سن و سال خود تفاوت هایی دارند. بنابراین از اینکه در این مورد با او صحبت کنید ترسی نداشته باشید. در عوض روی نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید.
  • سعی کنید در حد امکان فعالیت های مجازی و آنلاین را کنار بگذارد و بیشتر برای حضور در اجتماع تشویقش کنید.
  • از آن جایی که این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند سعی کنید از تعریف و تمجید واقعی برای آن ها استفاده کنید. این تعریف و تمجید زمانی مطلوب است که غیرواقعی و غیر منطقی نباشد.
  • وقتی برای تعطیلات یا کار خاصی برنامه ریزی می کنید این برنامه ها را با نوجوان خود در میان بگذارید. به طور کلی آن ها را در جریان اتفاقات خانوادگی خود قرار دهید.
  • به نوجوان خود عشق بورزید و از او حمایت کنید. برای مثال شاید یادگیری مهارت های خاصی یا رفتارهایی برایش دشوار باشد. سعی کنید با مراجعه به درمانگر مربوطه به فرزندتان در رفع مشکلش کمک کنید.

در این نوشته علائم اوتیسم در نوجوانان را برای شما آورده ایم. توجه داشته باشید که با مشاهده یک یا چند مورد از این علائم نمی توان تشخیص قطعی برای اتیسم داد. در صورت مشاهده این علائم برای تشخیص اختلال اتیسم به متخصص مراجعه کنید.

برخی از منابع:

Signs and symptoms of autism in teenagers

1 دیدگاه دربارهٔ «علائم اوتیسم در نوجوانان»

  1. بچه ها از او شده نمی داند چه حرفی را کجا بزند مدام به او می گویم و یادآوری می کنم مراقب حرکات و رفتارش باشد تا بتواند دوستان خود را نگه دارد خیلی و بی علت می خندد به طوری که معلم و دوستانش به او اعتراض می کنند. رفتارهای وسواسی دارد به تازگی شب ها بی دلیل می ترسد و مدام در را چک می کند که قفل باشد. خیلی در تخیلات خود فرو می رود و همین عامل به درس او ضربه زده.جویدن را دوست دارد و همش دنبال یک چیز پلاستیکی می گردد که بجود. روزهای تعطیل که خیلی در خانه می ماند شروع می کند به جویدن ناخن و کندن پوست پا و لب.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *