ایا کودکان اوتیسم خوب میشوند؟ ( آیا درمان قطعی دارد ؟)

آیا اتیسم خوب می شود؟

اتیسم یک اختلال رشد مغزی است. این اختلال، براساس شدت آن ، طیفی از مشکلات را می تواند ایجاد کند. بسیاری از والدین از ما سوال دارند که آیا کودکان اوتیسم خوب می شوند؟ پاسخ کوتاه به این سوال این است : اگرچه بسیاری از مشکلات و عوارض این اختلال با توانبخشی و یا دارو درمانی بهبود پیدا می کنند، اما خود اختلال همیشه همراه کودک است. برای اتیسم درمان قطعی وجود ندارد. در ادامه، قصد داریم به شکل کامل، به این سوال پاسخ بدهیم. انواع راهکاری درمانی مرتبط با عوارض اتیسم را معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

با کمک برنامه های آموزشی و توانبخشی، کودکان دارای اتیسم می توانند پیشرفت قابل کنند. یکی از مهم ترین مشکلات این کودکان، مشکلات ارتباطی است. اگر کودک در سنین پایین از خدمات گفتار درمانی استفاده کند، بخش قابل توجه ای از مشکلات ارتباطی او ، کمتر می شود.

درمان یا دارویی برای حذف کامل اتیسم وجود ندارد. راهکارهای درمانی بر روی کاهش مشکلات و عوارض اتیسم تمرکز دارند.

آیا کودکان اوتیسم خوب میشوند؟ مقصود از درمان چیست؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا، انتظارمان از درمان را مشخص کنیم. اگر مقصود شما از درمان ، از بین رفتن کامل اختلال اتیسم است، باید صریح بگویم چنین چیزی غیر ممکن است.

اتیسم همراه کودک است و راهکارهای درمانی موجود به مدیریت این اختلال کمک می کنند.

ما درمان یا دارویی مشخصی نداریم که مستقیما رو ماهیت اتیسم تاثیر بگذارد و آن را مانند یک بیماری ویروسی از بین ببرد. دارو برای افزایش توجه کودک اتیسم داریم اما این دارو مختص به یکی از مشکلات یا عوارض شایع اتیسم یعنی مشکل توجه است. استفاده از این دارو، به توجه کودک ، کمک می کند ولی ماهیت اتیسم را تغییر نمی دهد.

چقدر کودکان اتیسم بهتر می شوند؟

براساس شدت اتیسم انتظار ما از درمان، متفاوت خواهید بود. هیچ دو کودک دارای اتیسم کاملا مشابه هم نیستند. پس میزان بهبودی هیچ دو کودکی هم به یک اندازه نیست. میزان بهبودی علایم و مشکلات این اختلال ارتباط مستقیمی با عوامل زیر دارد :

  • شدت اتیسم
  • زمان شروع توانبخشی
  • کیفیت برنامه های آموزشی و توانبخشی
  • میزان توانایی والدین در پذیرش اتیسم و حمایت از کودک در استقلال او

اتیسم یک طیف است. طیفی از نشانه ها و مشکلات که می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت ظاهر شود. هر فرد ممکن است برخی از ویژگی‌های مرتبط با آن، اما نه همه آن‌ها را داشته باشد. به درجات بسیار متفاوتی نشان دهد.

علی در طیف اتیسم است. شدت اختلال او زیاد نیست بنابراین انتظار داریم که او به استقلال بیشتری در زندگی دست پیدا کند. انتظار داریم که علی به مدرسه و دانشگاه برود. دارای شغل شود و بعدا ازدواج کند. اگر چه به دلیل اینکه او در طیف اتیسم هست همیشه مشکلاتی را تجربه می کند.

آیا اتیسم درمان قطعی دارد؟

علی با حمایت ویژه توانست در مدرسه حضور پیدا کند.

در مقابل ارشیا در سر دیگر طیف اتیسم است. مشکلات ارتباطی او بسیار زیاد است. او توجه بسیار محدودی دارد و در درمان های توانبخشی به کندی پیشرفت می کند. گفتاردرمانگر او بعد از یکسال توانبخشی، تخمین زده که او به ارتباط کلامی محدودی دست پیدا کند. به نظر ارشیا نتواند تحصیلات حوزه متوسطه را با موفقیت بگذراند و برای داشتن زندگی مستقل در بسیاری از موارد نیاز به یک حامی دارد.

بگذارید به عنوان یک درمانگر که بیشتر از 12 سال تجربه بالینی دارد یک نکته مهم را به شما بگویم. هیچ کس نمی تواند آینده را پیش بینی کند. همانطور که ما نمی توانیم با قطعیت بگوییم که فردا زلزله نمی آید، هیچ درمانگری هم نمی تواند بصورت دقیق پیش بینی کند که کودک اتیسم چند سال دیگر به چه سطح از توانمندی دست پیدا می کند. بجای پیش بینی کردن آینده باید امروز برنامه آموزشی توانبخشی قوی برای فرزندمان طراحی کنیم تا به حداکثر توانایی ممکن دست پیدا کند.

دست از پیش بینی کردن بردار. با تمرکز بر کارهایی که امروز می توانی انجام بدهی پیش بینی خودت را بساز.

برای بهبودی بهتر کودک اتیسم چه اقداماتی را می توانیم انجام بدهیم؟

در ادامه برخی از شایع ترین مشکلات کودک اتیسم را بصورت تیتر وار ذکر کرده ایم و برای بهبودی بیشتر و بهتر هر کدام به شما راهکارهایی را ارائه کردیم:

  • مشکلات ارتباطی ( شامل مشکل در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی با دیگران و..) در این مورد از متخصص گفتار درمانی کمک بگیرید.
  • رفتارهای تکراری و محدود ( بال زدن با دست ، علاقه شدید به اشیا ، اصرار به ثبات ) در این مورد از متخصص کاردرمانی و رفتار درمانگر می توانید کمک بگیرید.
  • مشکلات حسی ( حساسیت بیش از حد یا کمتر از حد به صدا ، نور یا بو.. ) در این موارد کاردرمانگر می تواند به شما کمک کند.
  • مشکلات یادگیری : متخصص کاردرمانی ، متخصص روانشناسی ، متخصص گفتاردرمانی ، رفتار درمانگر می تواند به کودک در حل مشکلات یادگیری کمک کند.
  • مشکلات توجه و تمرکز : متخصص روانپزشکی کودک می تواند برای بهبود توجه کودک ، دارو یا کاردرمانی تجویز کند.
  • مشکلات رفتاری ( پرخاشگری ، در مواردی خودزنی ،..) : رفتار درمانگر می تواند در این مورد به شما کمک کند.

نکته مهم : همانطور که در بالا دید درمان مشکلات و عوارض اتیسم در کودکان یک فرایند تیمی است. بسیار مهم است که در سنین پایین براساس هر کدام از مشکلات فوق از متخصص مربوطه کمک بگیرید. ار آنجاییکه بیشتر رشد مغزی، در سنین پایین رخ می دهد. برنامه های آموزشی در سنین پایین نتیجه سریع تر و ماندگار تری به همراه دارد.

برای درمان بهتر کودک اتیسم چه اقداماتی را در خانه می توان انجام داد؟

همه کودکان، بیشتر زمان زندگی خود را در خانه و در کنار والدین و اعضای خانواده سپری می کنند. به همین دلیل والدین نقش و محور اصلی را برای بهبود علایم اتیسم ایفا می کنند. در ادامه برخی از اقداماتی که می توانید در خانه انجام بدهید را ذکر کرده ایم :

1-محیط امن و سازنده ای برای کودک بسازید

  • محرکهای اضافی مانند نور شدید ، صداهای بلند ، بوی تند را به حداقل برسانید.
  • برنامه مشخص و همیشگی برای کودک تنظیم کنید و سعی کنیدهمیشه از این برنامه ها پیروی کنید. ساعات غذا خوردن ، نحوه بلند شدن ، زمان بازی کردن نوع بازی را به سرعت تغییر ندهید.
  • نقش سازنده و حمایت گر را در خانه ایفا کنید، بجای آزمون گرفتن پیوسته از کودک ، شرایطی را ایجاد کنید که کودک بتواند امور خود را با کمک و راهنمایی شما انجام دهد.

2-از طریق بازی، حواس چندگانه کودک را تقویت کنید.

بهترین روش آموزش، استفاده از بازی است. سعی کنید آموزش خود را به شکلی انجام دهید که او هم از انجام آن لذت ببرد. به کودک اجازه بدهید تا اشیا مختلف را ببوید، لمس کند و بچشد. از موسیقی های لذت بخش برای تحریک حس شنیداری و ارامش کودک استفاده کنید.

3- کودک را به انجام فعالیت های فیزیکی تشویق کنید.

4- خود را درگیر برنامه آموزشی و توانبخشی کودک کنید.

این مهم است که شما با برنامه های توانبخشی کودک آشنا باشید. تمرینات قابل اجرا در خانه را از درمانگر کودک دریافت کنید و آن را در خانه انجام دهید. از انجاییکه کودک زمان زیادی در کنار والدین است. ضروری است که والدین فقط به برنامه های توانبخشی بیرون از خانه اکتفا نکنند.

جمع بندی :

در این مقاله به زبان ساده به سوال شایع شما درباره اینکه آیا کودکان اوتیسم خوب میشوند ؟ پاسخ دادیم. گفتیم که هیچ دارو یا درمان مشخص که اتیسم را بصورت کلی از بین ببرد وجود ندارد. اتیسم یک اختلال در رشد مغزی است. عوارض و مشکلات شایع اوتیسم را نام بردیم و گفتیم که اگر درمان قطعی وجود ندارد اما برنامه های آموزشی و توانبخشی تا حدود زیادی به کاهش شدت این عوارض کمک می کند.

امیدوارم به سوالات شما به خوبی پاسخ داده باشیم. با این حال اگر سوالی دارید حتما در بخش نظرات در پایین همین نوشته مطرح کنید حتما در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ می دهیم.

برخی از منابع :
nih

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *