علت اوتیسم چیست ؟

علت اوتیسم چیست ؟

پس از تشخیص اتیسم شاید اولین سوالی برای شما پیش بیاید این باشد که علت اوتیسم چیست؟ و یا چه عواملی می تواند در به وجود آمدن این اختلال تاثیرگذار باشد. برای پاسخ به این سوالات تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

علت اوتیسم چیست؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، هیچ علتی برای بیماری اتیسم شناخته نشده است. بنابراین این اختلال یک علت خاص ندارد بلکه ناشی از تاثیر چند عامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی مختلف است.

عوامل تاثیر گذار در اوتیسم شدن فرزند شما

علت اوتیسم چیست ؟

در زیر چند عامل تاثیرگذار در به وجود آمدن اختلال اوتیسم را برای شما آورده ایم. این موارد خطر ابتلا به این اختلال را در کودک افزایش می دهند.

1- بالا بودن سن والدین:

هرچه والدین مسن تر باشند، احتمال ابتلای فرزندشان به اتیسم بیشتر می شود.

طبق مطالعات انجام شده والدین مسن بیشتر از والدین جوان، دارای فرزند اوتیسم می شوند. اما درمورد مادران، بارداری آن ها چه در سن بالا و چه در سن بسیار پایین خطر مبتلا شدن فرزندشان به اتیسم را افزایش می دهد.

2- زایمان زودرس:

نوزادانی که قبل از هفته 26 بارداری متولد می شوند، ممکن است بیشتر از نوزادان دیگر در معرض اوتیسم باشند.

3- داشتن فردی اتیسمی در خانواده:

در خانواده هایی که یک فرزند مبتلا به اتیسم دارند، احتمال اتیسم شدن فرزند دیگر افزایش می یابد.

4- داشتن شرایط ژنتیکی خاص:

از قبیل سندروم داون و سندروم ایکس شکننده و …

5- پایین بودن وزن نوزاد:

وزن کم نوزادان هنگام تولد خطر ابتلای آن ها به اتیسم را تا دو برابر افزایش می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده، نوزاد پسر با وزن کم حدود دوبرابر بیشتر از نوزادان با وزن عادی در معرض ابتلا به اوتیسم است. در صورتی که در دختران با وزن پایین احتمال اوتیسم شدن نوزاد، سه برابر است.

6- در معرض هوای آلوده و سموم محیطی قرار گرفتن:

با وجود اینکه نمی توان با قطعیت درمورد علت اوتیسم صحبت کرد، ولی برخی از شواهد حاکی از آن است که ارتباط مستقیمی بین قرارگرفتن در معرض هوای آلوده در زمان بارداری با بروز اتیسم وجود دارد.

7- سابقه عفونت های ویروسی هنگام بارداری:

گروهی از محققان به این نتیجه رسیده اند که عفونت های ویروسی در دوران بارداری ممکن است منجر به بروز اوتیسم شود.

به عنوان مثال طبق مطالعات انجام شده مادرانی که در دوران بارداری خود دچار ویروس آنفولانزا شده اند، احتمال اوتیسم شدن فرزندشان دوبرابر است.

8- مصرف دخانیات در طول دوره بارداری:

مصرف دخانیات در زنان باردار عواقب جبران ناپذیری برای جنین به همراه دارد.

نتایج جدید مطالعات انجام شده نشان می دهد که اگر مادربزرگ مادری شما در حین بارداری خود سیگاری بوده است، احتمال اینکه اختلال اتیسم و یا علائم آن در شما نشان داده شود بیشتر است.

علت اوتیسم چیست ؟

هیچکدام از موارد گفته شده در بالا را نمی توان علت اوتیسم دانست. بلکه هر کدام از آن ها ممکن است در اوتیسم شدن فرزند شما نقش داشته باشند.

نوشته پیشنهادی : علائم هشدار دهنده اوتیسم

آیا احتمال بروز اتیسم در پسران بیشتر از دختران است؟

طبق تحقیقات انجام گرفته، احتمال اتیسم شدن فرزند پسر حدود چهار برابر بیشتر از فرزند دختر است. بنابراین با توجه به جنسیت فرزند شما احتمال آن افزایش یا کاهش می یابد.

علت اوتیسم چیست ؟

مراجعه زود هنگام به متخصص مربوطه منجر به تشخیص به موقع اختلال اوتیسم می شود. با مراجعه به مراکز توانبخشی در سراسر کشور می توانید مشکلات به وجود آمده در اثر این اختلال را مدیریت کنید.

آیا واکسن زدن در مبتلا شدن به اتیسم تاثیر دارد؟

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که در نهایت به این نتیجه رسیده اند که هیچ ارتباطی بین واکسیناسیون و اختلال طیف اتیسم وجود ندارد.

اجتناب از واکسینه کردن فرزندتان در کودکی می تواند کودک شما و دیگران را در معرض ابتلا و شیوع بیماری هایی از جمله سرخک، اوریون، سیاه سرفه و… قرار دهد.

برخی از منابع:

What Causes Autism

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *