نحوه جمله بندی والدین با کودک چگونه باشد؟ ( 1)

نحوه جمله بندی والدین در هنگام حرف زدن با کودک

حتما توی مقالات گذشته سایت توانبخشی هوش کالا، خواندید که نحوه صحبت والدین با کودک برای یادگیری حرف زدن بسیار مهم است. بخصوص اگر آن فرزند، به نسبت هم سن سالانش تاخیر کلامی داشته باشد. در این مقالات خواندید که سعی کنید برای درک بهتر کودک ، کلامتان را ساده سازی کنید. موضوع این سلسله مقالات در خصوص همین مبحث مهم یعنی ساده سازی است. در این نوشته ها ما یاد خواهیم گرفت دقیقا منظور از ساده سازی چیست؟ و چطور رعایت این نکات باعث یادگیری سریع تر کودک می شود.

منظور از ساده سازی کلام ، استفاده از جملات کوتاه و کلمات آسان است. مثلا بجای اینکه بگوییم : دوست داری این کلوچه هایی که دیروز از مغازه خریدم را بخوری” بهتر است بگوییم ” کلوچه دوست داری بخوری؟” اگر بدین شکل بگوییم کودک کلام ما را راحت تر پردازش و درک می کند. در نتیجه احتمال بخاطرسپاری و بیان دوباره کلمات بسیار بالاتر می رود.

در خصوص ساده سازی و نحوه جمله بندی هنگام حرف زدن با کودک ، می توانیم به دو شکل عمل کنیم :

  1. جملات خود را بصورت کوتاه و بدون الزام به رعایت قواعد گرامری بیان کنیم.
  2. جملات خود را بصورت کوتاه و همراه با قواعد گرامری بیان کنیم.

همانطور که می بینید در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد. در ادامه ما عمدا این دو را مقایسه می کنیم تا در خلال بررسی و مقایسه این دو دیدگاه بتوانیم نکات مهم ساده سازی کلام را به شما آموزش بدهیم. لطفا تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید قطعا پس از خواندن این مطلب ، اطلاعات کاربردی زیادی در این خصوص کسب خواهید کرد که به حرف زدن فرزندتان کمک خواهد کرد.

مقایسه دو دیدگاه در خصوص نحوه صحبت کردن و ساده سازی کلام

برای مدت ها محققان درخصوص این دو دیدگاه با هم مناظره داشته اند. عده ای معتقد بودند، به هر نحوی باید جملاتی که به کودک می گوییم کوتاه باشد. و برای کوتاه تر کردن کلام می توانیم از گرامر صرف نظر کنیم و بسیاری از واژگان صرفی را نگوییم. گروه دوم اگرچه باور به کوتاه سازی جملات داشتند اما برای این ساده سازی خط قرمزی تعیین کردند و آن رعایت قواعد گرامری بود. در ادامه نگاه نزدیکتری به این دو دیدگاه خواهیم داشت:

1- جملات والدین می بایست کوتاه و تلگرافی و فقط شامل شکل ساده کلمات باشد.

از نظر طرفداران این دسته، اگر ما کلمات یا بخش های از کلمات که بیانگر قواعد گرامری هستند را حذف کنیم. کودک راحت تر متوجه کلام ما می شود. در نهایت این، به رشد حرف زدن او کمک بزرگی خواهد کرد. طبق این دیدگاه والدین هنگام حرف زدن با فرزندشان:

  • نیاز به گفتن شناسه های فعل ندارند. مثلا بجای اینکه بگویند “رفتم” بهتر است بگوییم “رفت”.
  • نیازی به گفتن حروف ربط و اضافه ندارند.
  • نیازی به رعایت زمان افعال ندارند ” بجای “می خوریم” می توانند بگویند “خورد
  • نمونه از این کلام والدین می تواند بدین شکل باشد : “مامان بیرون” ، ” توپ میز” ، “در باز

2-جملات والدین می بایست کوتاه و قاعده مند باشد.

طرفداران این دسته معتقد به کوتاه بودن جملات هستند ولی از والدین می خواهند که نباید در هنگام حرف زدن قواعد صرف و نحو را حذف و یا نادیده بگیرند. در واقع به والدین توصیه می کنند که هنگام حرف زدن با فرزندتان از جملات کوتاه ولی قاعده مند استفاده کنند و موارد زیر را در نظر بگیرند :

  • شناسه های فعل را به شکل صحیح بیان کنند.
  • در صورت نیاز حرف ربط و اضافه را حذف نکنند.
  • در حین حرف زدن شناسه ها و کلمات مربوط به زمان افعال را بگویند.
  • نمونه از کلام والدین می تواند بدین شکل باشد: ” مامان بیرون رفت” ، “توپ زیر میزه” ، ” در باز شد
جملات کوتاه و قاعده مند هنگام حرف زدن با کودک بکار ببرید

طرفداران این دسته ، آموزش قواعد صرف و نحو را مهم و ضروری می دانند. بهمین دلیل توصیه می کنند که کودک برای یادگیری این قواعد لازم است از همان آغاز جملات را به شکل قاعده مند بشنود تا بعدا این قواعد در زمان لازم بیان کند.

[ نوشته پیشنهادی : مجموعه مقالات وب سایت hanen ]

از جملات تلگرافی بدون قاعده استفاده کنیم یا جملات قاعده مند ؟

اخیرا تحقیقاتی برای بررسی میزان تاثیر این دو رویکرد انجام شد که مقایسه این دو را برای ما آسان تر کرد. نتایج این تحقیقات نشان داد که درک جملات کوتاه و با قاعده نه تنها سخت از جملات بی قاعده نیست بلکه در مواردی حتی مزایایی هم داشت. در نتیجه والدین با فرزندشان بصورت جملات کوتاه اما قاعده مند حرف بزنند فرزندشان درک سریعتری از آنچه گفتند خواهد داشت.

همراهان عزیز می توانید ادامه این نوشته را با کلیک بر روی لینک زیر مشاهده کنید. در ادامه این نوشته ما نتایج این تحقیقات را خواهیم به شکل کامل تری خواهیم گفت و به شما می گوییم برای اینکه بتوانید بصورت کوتاه و قاعده مند صحبت کنید دقیقا باید چه اقدامی انجام دهید.

نحوه صحبت و شکل جمله بندی با کودک دارای تاخیر کلامی ( 2)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *